HagaZiekenhuis doet melding bij Autoriteit Persoonsgegevens na vondst patiëntgegevens - update 8 september 16.30 uur

07 september 2019

In een winkelwagentje van een supermarkt in Rijswijk is een dienstoverdracht van verpleegafdeling 10A van het HagaZiekenhuis gevonden. Op deze dienstoverdracht staan patiëntgegevens. De vinder heeft foto’s naar Omroep West gestuurd en heeft de originelen bij de politie ingeleverd.

Het HagaZiekenhuis bear dat dit niet had mogen gebeuren. Patiënten moeten erop kunnen rekenen dat patiëntgegevens binnen het ziekenhuis blijven. Het ziekenhuis heeft direct zelf een onderzoek ingesteld en melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Zaterdagmiddag en -avond 7 september heeft directievoorzitter Carla van de Wiel samen met een medisch specialist alle patiënten (of hun contactpersonen) gesproken om persoonlijk excuses te maken en uitleg te geven.

Veelgestelde vragen

1.    Heeft u deze formulieren wel weer in uw bezit?
Ja.

2.    Hoeveel patiënten staan er op de lijst?
Op de lijst staan 19 patiënten.

3.    Welke persoonsgegevens staan vermeld op deze overdrachtsformulieren?
Naam, geslacht, geboortedatum, opnamereden, behandelend arts, behandelbeleid en verpleegkundige aandachtspunten. De namen, geboortedata en behandelend artsen zijn door de media weggelakt.

4.    Hoe is de lijst in het boodschappenwagentje gekomen?
Dat weten we nu nog niet. Hier doen we onderzoek naar.

5.    Wat had er met de lijst moeten gebeuren na de overdracht?
Deze lijst moet in een afgesloten papierbak of papierversnipperaar worden gedaan.

6.    Waarom staan deze gegevens op papier en niet in een digitaal dossier?
De gegevens van een patiënt staan in een digitaal dossier. Het papieren overdrachtsformulier wordt tijdens diensten gebruikt en moet bij afloop van de dienst in een afgesloten papierbak worden gedaan.

7.    Wat doet het ziekenhuis naar de patiënten die op de lijst staan?
Zaterdagmiddag 7 september heeft directievoorzitter Carla van de Wiel samen met de medisch specialist van de afdeling persoonlijk de patiënten of contactpersonen bezocht die op dit moment nog zijn opgenomen om excuses te maken en uitleg te geven. Daarna heeft zij met de medisch specialist de patiënten of contactpersonen van patiënten die inmiddels ontslagen zijn gebeld. Inmiddels is met iedereen gesproken.

8.    Wat doet het ziekenhuis om te achterhalen wat er is gebeurd?
Wij doen onderzoek om te achterhalen hoe de gegevens in het boodschappenwagentje terecht zijn gekomen.

9.    Wat doet het ziekenhuis om dit in de toekomst te voorkomen?
We doen er alles aan om onze systemen te beveiligen en we geven verplichte trainingen. Daarnaast spreken we continue al onze medewerkers aan op gedrag. Dit blijven we doen.

10.    Wat is het beleid voor medewerkers die onzorgvuldig met patiëntgegevens omgaan?
De eerste keer krijgt de medewerker in principe een officiële waarschuwing van de directie. Bij herhaling volgt ontslag op staande voet.

11.    Is melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Ja. Het HagaZiekenhuis heeft direct melding gedaan.

-----------------

Dit bericht is aangepast op zondag 8 september 16.30 uur. Aan het bericht is toegevoegd dat inmiddels alle patiënten of contactpersonen door de directievoorzitter zijn gesproken.

Naar het overzicht