Juliana Kinderziekenhuis ontvangt €250.000 onderzoeksgeld

18 oktober 2018

Het Juliana Kinderziekenhuis (JKZ) ontvangt € 250.000 van de Elisabeth von Freyburgstichting voor twee onderzoeken. De APPROACH-studie doet onderzoek naar het gebruik van het antibioticum cotrimoxazol bij terugkerende luchtweginfecties bij kinderen tot vijf jaar. De GANESH-studie onderzoekt de lichaamssamenstelling van kinderen met overgewicht. Infectioloog-immunoloog Gertjan Driessen is zeer verheugd over de financiële ondersteuning.

"Het is niet eenvoudig om als niet-academisch kinderziekenhuis financiering te krijgen voor het uitvoeren van onderzoek", zo vertelt Driessen. "In academische ziekenhuizen gaan onderzoeken vaak uit van innovaties die in het laboratorium zijn ontdekt. Het onderzoek dat we in het JKZ doen, moet goed toepasbaar zijn in de praktijk. Dus bijvoorbeeld onderzoek of een bepaalde behandeling wel of niet werkt. Voor dat soort onderzoeken krijg je minder snel geld. Daarom is het ook zo ongelooflijk belangrijk dat we nu ondersteund worden door de Elisabeth von Freyburgstichting en dat er wordt aangestuurd op een langdurige samenwerking."

160 kinderen in zeven ziekenhuizen

Driessen en arts-onderzoeker Daphne Peeters zijn in samenwerking met het UMC Utrecht in september met de APPROACH-studie begonnen naar terugkerende luchtweginfecties en longontstekingen bij kinderen. Hiervoor krijgt het JKZ € 150.000 van de Elisabeth von Freyburgstichting. Doel van het onderzoek is om het antibioticagebruik bij deze aandoeningen efficiënter te maken. Gertjan Driessen: "Kinderen onder de vijf jaar hebben soms terugkerende luchtweginfecties zonder een duidelijke oorzaak. De dagelijkse praktijk is dat zij vaak voor langere tijd het antibioticum cotrimoxazol krijgen voorgeschreven, zodat zij niet de hele tijd ziek zijn. Er is echter nog nooit goed uitgezocht wat die lange kuren voor gevolgen hebben voor de patiënten. Wij willen vaststellen of ze luchtweginfecties voorkomen, wat de bijwerkingen zijn van dit antibioticum, in hoeverre de bacteriën in keel en neus erdoor worden beïnvloed en hoe het afweersysteem werkt bij deze kinderen. Daarvoor onderzoeken we een groep van 160 kinderen in zeven verschillende ziekenhuizen in Nederland. We hopen de studie binnen twee jaar af te ronden en dan uitsluitsel te hebben of deze lange kuren goed zijn of niet."

GANESH-studie

De GANESH-studie van kinderartsen Mieke Houdijk en Daniëlle van der Kaay krijgt ook nog eens €100.000 euro van de Elisabeth von Freyburgstichting. Doel van deze studie is inzicht te verkrijgen in de lichaamssamenstelling van kinderen en tieners met overgewicht of obesitas en het bijbehorende gezondheidsrisico. Er zijn aanwijzingen dat het gezondheidsrisico bij kinderen met een Hindoestaanse achtergrond verschilt van kinderen met een Nederlandse achtergrond. Verschillen in lichaamssamenstelling verklaren mogelijk de bij Hindoestaanse kinderen verhoogde kans op het ontwikkelen van aandoeningen als diabetes mellitus type 2, hypertensie, hart- en vaatziekten, hypercholesterolemie of vruchtbaarheidsstoornissen. Een goed inzicht hierin kan enerzijds de groep kinderen met een hoog risico aanwijzen en anderzijds helpen bij het vaststellen van een verminderd gezondheidsrisico als gevolg van een gestructureerde leefstijlinterventie (GLI). Dit is tot nu toe de enige behandeling voor kinderen met ernstig overgewicht.

Op de foto: Infectioloog-immunoloog Gertjan Driessen en arts-onderzoeker Daphne Peeters.