Nieuwe dialysemachines bieden betere zorg en minder handelingen voor verpleegkundigen

18 maart 2022

Het HagaZiekenhuis biedt dialysepatiënten betere kwaliteit van zorg én gemak met 58 nieuwe dialysemachines. De machines staan inmiddels op beide locaties van het Dialysecentrum in Den Haag en Zoetermeer.

Het dialysecentrum voert per jaar zo’n 28.000 behandelingen uit. De patiënten komen drie keer in de week naar het ziekenhuis voor een behandeling. Deze duurt gemiddeld vier uur.

“De nieuwe machines (Fresenius 6008 CAREsystem) zijn een duidelijke verbetering”, zegt unithoofd Danique Blaak. “De patiënt kan met de nieuwe machine bijvoorbeeld makkelijker leren om sommige handelingen zelf te doen. Dat is belangrijk, omdat de patiënt dan meer regie heeft over zijn behandeling. Dat motiveert en draagt bij aan therapietrouw. Een andere verbetering is dat de behandeling nog meer op maat is te geven. Hierdoor is de kwaliteit van de behandeling beter.”

Veilig en duurzaam

De machine biedt ook meer veiligheid voor patiënt en gebruiker. Door het ontwerp is het risico op ‘spat- en prikincidenten’ lager. "De nieuwe lijnensets zijn gemaakt van recyclebaar materiaal. Daardoor hoeven we ze na gebruik niet als medisch afval af te voeren. Dat leidt dan weer tot minder afvalkosten. Ook gebruikt de machine minder water. Kortom de dialysemachines dragen bij aan duurzame zorg."

Gebruiksgemak

Voor medewerkers is de machine gemakkelijk te gebruiken. “Bij het ontwerp is goed nagedacht over ergonomie. Je moet het ervaren, maar de verpleegkundige hoeft minder draaiende en drukkende handelingen te doen. Simpel gezegd, de patiënt is gemakkelijker en sneller te verbinden aan de machine. Dat maakt dat de verpleegkundige meer tijd heeft voor persoonlijk contact met de patiënt of voor kwaliteitstaken. Die komen door de werkdruk vaak in het gedrang.”

Enthousiaste patiënt

Rob Arens (62) dialyseert sinds een paar jaar en is enthousiast over de ‘6008’. Hij is een selfcare patiënt. Dat betekent dat hij voor de bediening van de machine geen hulp nodig heeft van de dialyseverpleegkundige. De nieuwe machine staat vooral voor gebruiksgemak, vindt Rob.

“Wat direct opvalt is de kleine dialysecassette. Het opbouwen is daarom gemakkelijker. Je opent het deurtje, plaatst de cassette erin en daarna de lijnen door de sensoren voeren. Dan start het testprogramma en daarna begint de machine zelfstandig met het vullen van de dialyselijnen.” Gesneden koek voor patiënten en Dialyse-professionals. Wil je weten hoe dat werkt in de praktijk? Bekijk dan dit filmpje van Fresenius Medical Care.

Veel stiller

Ook over het instructiescherm is Rob Arens tevreden. Hij vindt de aanraakgevoeligheid veel beter op de nieuwe machine. “Daarnaast zijn lichte en donkere kleuren goed zichtbaar op het scherm. Instructies zijn daardoor goed leesbaar en rustgevend aan je ogen. Ook al is de machine compacter, hij is wel ook wat zwaarder om te verplaatsen. Verder is de machine veel stiller. Je hoort ‘m nauwelijks. In het dialysecentrum hoor je ook nog maar nauwelijks alarmen afgaan.”

Appeltje-eitje

Rob heeft zichzelf nu al verschillende keren afgesloten van de machine, zoals dialysepatiënten dat noemen. “Dit is echt appeltje-eitje. Als je klaar bent verschijnt op het scherm de melding ‘dialyse einde bereikt’. En om af te sluiten hoef je alleen maar twee keer op de knop ‘afsluiten’ te drukken. Dat moet wel in overleg met de verpleegkundige. Daarna geeft de machine het bloed terug en een signaal als het programma klaar is. De verpleegkundige hoeft dan alleen nog de lijnen te verwijderen. Dan zit het erop en kun je weer lekker naar huis.”