Noorse delegatie op bezoek om te leren van onze ervaringen

28 maart 2019

“We willen leren van een goed, algemeen ziekenhuis en zagen in de Elsevier dat jullie zo goed scoren op kwaliteit.” Redenen voor het Noorse Vestfold Hospital Trust en het Stavanger Ziekenhuis om een bezoek te brengen aan ons ziekenhuis. Op 27 maart bezocht het Noorse gezelschap het HagaZiekenhuis.

Het verzoek kwam binnen via afdeling Communicatie. In de e-mail stond: "We zijn vooral geïnteresseerd in het sturen op kwaliteit, de kwaliteitsindicatoren en continue verbetering van de zorg. Wij zagen ook dat jullie een vergelijkbaar bouwproces hebben ondergaan waar wij nu middenin zitten. Daar zouden wij ook graag van willen leren. Zoals eventuele goede en efficiënte operationele oplossingen over zorgprocessen, patiëntenbehandeling en patiënttevredenheid. Kunnen wij een bezoek brengen aan jullie ziekenhuis? We komen met 20 man."

Vol programma

Een vraag die goed past in het straatje van Kwaliteit en Veiligheid. Manager K&V Cathy Ruijgrok maakte voor de delegatie een mooi en vol dagprogramma. Nadat Martin van Rijn en medisch manager Iwan Meynaar van K&V de groep welkom heette, stond de ochtend vooral in het teken van kwaliteit en veiligheid en de nieuwbouw van het HagaZiekenhuis en Juliana Kinderziekenhuis.

In de middag was er een meeting met het RIVM over de acute zorgketen. Over en weer gingen de ervaringen over tafel. Het programma sloot af met rondleidingen op de SEH, de OK en in het JKZ, de hematologie/oncologie en de longafdeling.

Voldeed het bezoek aan de verwachtingen van het Noorse gezelschap? Iwan Meynaar: "Ja, voor beide partijen was het een leerzame dag."