De onmisbare vrijwilligers van het HagaZiekenhuis

29 maart 2022

U komt ze tegen bij de ingang van het HagaZiekenhuis, het Juliana Kinderziekenhuis en op de Spoedeisende Hulp (SEH): de altijd betrokken vrijwilligers van ons ziekenhuis. Ze staan voor u klaar, of het nu gaat om een warm welkom, begeleiding naar uw afspraak of een vriendelijk woord. Onze vrijwilligerscoördinatoren én twee vrijwilligers vertellen over hun bijzondere werk.

Erik Schaart en Wilma Onderwater

Coördinatoren vrijwilligersCoördinatoren Erik Schaart en Wilma Onderwater

Erik: “Onze 125 vrijwilligers zijn verdeeld over 8 projecten, maar vanwege corona zijn maar 4 projecten actief. De vrijwilligers ondersteunen bij de hoofdingang van het HagaZiekenhuis en op de Spoedeisende Hulp. In het Juliana Kinderziekenhuis staan ze bij de entree en de dagbehandeling.”

Wilma: “Vanuit de patiënten en het ziekenhuis krijgen we veel complimenten over de vrijwilligers. Toen de coronapandemie begon en ze niet meer mochten werken, zagen we hoe onmisbaar ze waren. Veel vrijwilligers waren ook teleurgesteld dat we ze tijdelijk niet konden inzetten.”

Erik: “Als coördinatoren managen we het vrijwilligersteam. We houden ons bezig met werving, dagelijkse begeleiding, roosterplanning en we organiseren werkoverleggen. De vrijwilligers hebben dagelijks contact met onze patiënten. Daardoor kunnen ze ons goede tips geven om de kwaliteit van de

dienstverlening hoog te houden.”

Wilma: “Het werk is heel afwisselend. Wat we het allerleukste vinden? Het contact met vrijwilligers en het samen met afdelingen kijken op welke projecten we vrijwilligers inzetten.”

Erik: “Onze vrijwilligers zijn van verschillende leeftijden, culturen, religies en opleidingsniveaus. Er zijn studenten die ervaring willen opdoen, maar bijvoorbeeld ook gepensioneerden die maatschappelijk bezig willen zijn of het sociale contact leuk vinden. Wat ze allemaal gemeen hebben, is hun

zorgzaamheid. Ze zijn betrokken en hebben aandacht voor mensen.”

Rob Schrurs

Vrijwilliger Rob Schrurs Vrijwilliger sinds maart 2021

Rob: “Patiënten betreden toch met een bepaalde spanning het ziekenhuis. Ik wil ze zo prettig mogelijk naar hun afspraak begeleiden. Ik sta bij de hoofdingang en ondersteun ook op route E en F. Ik help bij het aanmelden en maak patiënten wegwijs naar de afdeling waar ze moeten zijn. Patiënten waarderen onze hulp en extra beetje aandacht. Vooral ouderen vinden het contact erg fijn.

We maken van alles mee. Van hulp bieden aan patiënten als ze even niet meer weten waar ze naartoe moeten tot aanstaande moeders die we heel snel naar de verloskamer moeten brengen. Ook begeleiden we patiënten in een rolstoel.

Ik wilde altijd al na mijn werkzame leven aan de slag als vrijwilliger in het HagaZiekenhuis. Het werk geeft mij veel voldoening. Daarnaast is het ziekenhuis op loopafstand van mijn huis, dat is wel zo makkelijk! Mensen die iets willen doen met hun vrije tijd, raad ik zeker aan om vrijwilliger in het Haga te worden.”

Dick van ’t Wout

Vrijwilliger sinds juli 2019Vrijwilliger Dick van 't Wout

Dick: “Vrijwilligerswerk zie ik als een nieuwe uitdaging na mijn pensioen. Het is een verrijking. Op de Spoedeisende Hulp (SEH) ben ik gastheer voor patiënten en bezoekers. Ik zet koffie en thee en smeer broodjes als ze lang moeten wachten. En ik breng bezoekers vanuit de wachtruimte naar de patiënt.

Ik stel ze op hun gemak waar dat kan. Soms met humor, dat geeft ook wat lucht en ontspanning! Ook help ik de zorgmedewerkers met hand- en spandiensten, zoals de vaat in de personeelsruimte.

Elke dienst weer ontmoet ik nieuwe mensen, dat is heel boeiend. Er gebeuren ook gekke dingen. Ik draag als vrijwilliger een witte jas op de SEH. Soms ziet een patiënt of bezoeker me aan voor

dokter en begint een heel verhaal. Dan moet ik dat even uitleggen.

Ik werk ook weleens bij de hoofdingang. Een keer zag ik in een flits een kleuter naar buiten lopen. Even

later vond ik een moeder in tranen, ze was haar zoontje kwijt. Dat moet dat jongetje zijn geweest, dacht ik gelijk. We zijn direct naar buiten gestapt. Daar stond het mannetje te kijken naar de trams en bussen, alsof er niets aan de hand was.”

Ook vrijwilliger worden? Kijk op hagaziekenhuis.nl/vrijwilligers