Duurzame Dinsdag: OK vermindert footprint met 870 kg

07 september 2021

Het is de eerste dinsdag van september. Deze dag werd 10 jaar geleden gedoopt tot ‘Duurzame Dinsdag’. Ook het HagaZiekenhuis zet zich in voor een duurzame toekomst. Een sprekend voorbeeld hiervan? Sinds kort werkt onze operatiekamer met de ‘MegaSoft diathermie mat’ op de operatietafel. Deze mat is herbruikbaar en zorgt in de komende twee jaar voor 870 kilo minder afval in de OK! Leendert-jan Doornbos, samen met GreenTeam collega’s initiator van verschillende duurzaamheidsinitiatieven, vertelt er meer over.

Duurzame Zorg

Het HagaZiekenhuis is samen met 200 andere zorginstellingen verbonden aan de GreenDeal Duurzame Zorg. We zetten ons samen in voor vier ambities: minder CO2-uitstoot, verspilling en medicijnresten in afvalwater en meer aandacht voor een gezonde leef- en werkomgeving.

Win-win-win-situatie

Sinds maandag 30 augustus werkt onze OK met de ‘MegaSoft diathermie mat’. Deze MegaSoft mat is herbruikbaar en zorgt daardoor voor 870 kg minder afval in de komende twee jaar. Leendert-jan Doornbos en zijn collega’s in het Green Team, buigen zich dagelijks over duurzame ontwikkelingen en oplossingen. “We besparen in een periode van twee jaar  het gebruik van zo’n 2.000 kinderelektrodes, 20.600 volwassenelektrodes en 50 kabels.”

“Mooi nieuws, want deze artikelen moeten normaal ook allemaal verscheept, verpakt en verwerkt worden. Het gebruik van de MegaSoft mat betekent dus ook minder logistieke uitstoot en er is minder voorraadruimte nodig. Tot slot is werken met de MegaSoft mat efficiënter in de OK, doordat er minder handelingen nodig zijn. Daarnaast zijn de kosten nagenoeg gelijk gebleven. Een win-win-win-situatie dus, weer een manier waarop HagaZiekenhuis uiting geeft aan de Green Deal-commitment.”

Hoe werkt die ‘MegaSoft’ mat?

Tot maandag 30 augustus gebruikten we losse wegwerpelektrodes bij diathermie (het dichtbranden van bloedvaten bij het snijden in weefsel). Werken met deze elektrodes was ‘geaccepteerd’, maar iedereen zag dat dit ook veel afval veroorzaakte. De vraag die hieruit opkwam was: kan dit niet anders? Is er niet een manier waarop we minder afval maken en waarbij de kosten hetzelfde blijven?

Test, onderhandeling en invoering

Vlak voor de COVID-crisis is dit vraagstuk door ons GreenTeam en Johnson en Johnson opgepakt. De MegaSoft mat beloofde dit beoogde doel te bereiken. Na een test en onderhandeling, bleek de invoering van de MegaSoft mat een positieve zet. De voorraad elektrodes is inmiddels opgemaakt, op de OK werken we nu met de MegaSoft mat. ‘Duurzame dinsdag’ leek het GreenTeam dit het perfecte moment om dit nieuws te delen. #Duurzamezorg #Duurzaamheid #GreenDeal

Berekening besparing

In twee jaar gebruikten we ongeveer 50 snoeren, 2000 kinderpads en 20.600 elektropads voor volwassenen. Het gewicht per snoer is 0,23kg, het gewicht per elektro pads is 0,038kg.

• 50 x 0,23 kg =                   11,5 kg
  • 20600 x 0,038 kg =         782,8 kg
  • 2000 x 0,038 kg =             76 kg
  • Totaal =                              870 kg

Meer weten over de MegaSoft Mat?

Ben je benieuwd naar het werkingsmechanisme van de MegaSoft Mat? Bekijk dan deze video: