Een kijkje achter de schermen bij de stroke-opvang

22 december 2022

Bij een beroerte gaat iets mis in de bloedvaten van de hersenen. Een deel van de hersenen krijgt dan geen zuurstof en bloed. Dat is gevaarlijk en daarom moet iemand die mogelijk een beroerte heeft, onmiddellijk naar het ziekenhuis. Diegene wordt opgevangen bij de stroke-opvang in de CT-kamer op onze Spoedeisende Hulp (SEH). Hoe ziet dat eruit? Op de foto krijg je een kijkje achter de schermen.

1. De 3 meest voorkomende signalen bij een beroerte zijn een scheve mond, verwarde spraak of een lamme arm. Herken je deze signalen? Bel direct 112!
  2. Bij een beroerte telt elke minuut. Iedere minuut gaan 1.9 miljoen hersencellen verloren. Hoe sneller de behandeling start, hoe groter de kans op een goed herstel.
  3. Bij een oproep mogelijke beroerte komt de ambulance met hoge spoed. Het ambulanceteam voert de eerste controles uit. Ook het ziekenhuis wordt meteen op de hoogte gebracht. Als de ambulance aankomt op de SEH, staat het stroke-opvangteam in de CT-kamer klaar.
  4. Reyhan, arts op de afdeling Neurologie, stelt aanvullende vragen na de overdracht met de ambulance. Ook voert ze neurologisch onderzoek uit bij de patiënt om te kijken wat er aan de hand is.
  5. Verpleegkundige Havva sluit de patiënt aan op de monitor. Zo houden we alles goed in de gaten. Ook neemt ze bloed af voor onderzoek.
  6. SEH-arts Sophie luistert naar het hart en de longen, om te kijken of daar problemen zijn die mogelijk meespelen.
  7. Dit grote apparaat is onze gloednieuwe CT-scanner, een röntgenapparaat dat heel snel rondom het lichaam draait. Een CT-scan is een soort 3D-foto van de binnenkant van het lichaam. Daarop zijn de hersenen en bloedvaten goed te zien.
  8. Beroerte is de verzamelnaam voor een TIA, een herseninfarct en een hersenbloeding. Om hier onderscheid in te maken, maakt radiodiagnostisch laborant Thijs snel een CT-scan van het hoofd en de bloedvaten. De radioloog beoordeelt de scan meteen.
  9. Bij een herseninfarct is sprake van een stolsel dat een bloedvat naar een deel van de hersenen afsluit, waardoor dit deel tijdelijk geen zuurstof krijgt. Als we er snel bij zijn, kunnen we soms sterke bloedverdunners via het infuus geven waardoor het stolsel oplost. Dat heet trombolyse.
  10. Is het een groot bloedstolsel? Soms kan dit verwijderd worden met een slangetje via de slagader in de lies. Deze unieke katheterbehandeling heet intra-arteriële trombectomie (IAT).