Haga-IC winnaar van de Bewegingmakerprijs 2021

28 februari 2022

De Leerwerkunit voor IC-verpleegkundigen in opleiding, opgezet door het HagaZiekenhuis, is in de prijzen gevallen. Woensdagmiddag (9 februari) werd bekend dat het initiatief is verkozen tot Bewegingmaker van 2021. Organisatoren van deze prijs zijn het ministerie van VWS, RegioPlus, V&VN en Actie Leer Netwerk. Het HagaZiekenhuis is supertrots op initiatiefnemers IC-verpleegkundigen Sanne Vlaardingerbroek en Frederieke Veersma!

Uitbundig gejuich

Voordat de naam van het HagaZiekenhuis volledig kon worden uitgesproken tijdens de online live finale, klonk er al uitbundig gejuich vanuit de vergaderkamer waar een deel van de IC-verpleegkundigen zich had verzameld voor dit feestelijke moment. Sanne: “Wat gaaf! We zijn echt ontzettend blij, en heel erg trots.” Sanne en Frederieke merken ook de impact van het Koploperschap en de nominatie voor de Impactmakerprijs: “We hebben al heel veel Zoom-sessies met verschillende ziekenhuizen gehad,” vertelt Frederieke . “We ervaren dus ook zeker zelf dat we een beweging in gang aan het zetten zijn.” Lees meer over hun initiatief op de website van het actieleernetwerk: Leerwerkunit voor IC-verpleegkundigen in opleiding.

Leerwerkunit na pilot nu vast onderdeel

De IC-verpleegkundigen kregen het meer dan druk door de coronapandemie. In antwoord hierop startten Sanne en Frederieke vorig jaar de pilot Leerwerkunit op de IC, waarbij leerlingen ‘aan het bed’ worden opgeleid onder supervisie van IC-verpleegkundigen. De pilot beviel zo goed, dat de Leerwerkunit een vast onderdeel is geworden van de IC. “Vergeleken met anderhalf jaar geleden is de situatie compleet veranderd”, vertelt Sanne. Met deze nieuwe vorm van begeleiding kunnen er meer mensen worden opgeleid tot IC-verpleegkundige en wordt er een positieve bijdrage geleverd aan het personeelstekort op de IC. Dit zorgt voor minder stress op de afdeling, en een fijnere sfeer binnen het team. “Ik ben er echt onwijs trots op”, aldus Frederieke, praktijkopleider IC en mede-indiener van dit initiatief.

De jury selecteerde tien inspirerende en impactvolle initiatieven. De Bewegingmakerprijs kwam uiteindelijk tot stand door de stemmen van het publiek.