HagaZiekenhuis en LangeLand gefuseerd

01 maart 2023

Woensdag 1 maart zijn het HagaZiekenhuis in Den Haag en het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer officieel gefuseerd. Door de fusie kunnen inwoners van Zoetermeer, Den Haag en omgeving blijven rekenen op topzorg dicht bij huis. Op 1 juni wijzigt de naam LangeLand Ziekenhuis in HagaZiekenhuis Zoetermeer. Dan krijgt het voor patiënten zo vertrouwde ziekenhuis een nieuw jasje. Het HagaZiekenhuis wordt door de fusie het grootste topklinische ziekenhuis in de regio.

Wat verandert er voor patiënten?

Op dit moment blijft de zorg voor patiënten zoals ze gewend zijn op de twee locaties. Pas op 1 juni merken patiënten iets van de fusie. Dan verandert de naam LangeLand Ziekenhuis in HagaZiekenhuis Zoetermeer. In de toekomst verandert het zorgaanbod op beide locaties. De zorg wordt zo verdeeld dat de wachttijd zo kort mogelijk is voor patiënten. Patiënten kunnen rekenen op de juiste zorg op de beste plek. Dicht bij huis als dat kan, iets verder weg als dat beter is. Daarnaast komt er binnen enkele jaren een nieuw modern ziekenhuisgebouw in Zoetermeer. Welke zorg er per locatie komt, wordt de komende periode verder uitgewerkt samen met partners.

Het gefuseerde HagaZiekenhuis blijft zich samen met zorgpartners actief inzetten binnen Zoetermeer 2025, een gezamenlijk initiatief om de zorg voor inwoners van Zoetermeer verder te verbeteren en voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden.

(tekst loopt door onder foto)

Veel ontwikkelmogelijkheden voor medewerkers

Per 1 maart zijn de ruim 6.000 medewerkers van de twee ziekenhuizen in dienst bij stichting HagaZiekenhuis. Het topklinische ziekenhuis biedt in de toekomst op beide locaties veel ontwikkelmogelijkheden voor ambitieuze zorgprofessionals. Bijvoorbeeld op het gebied van opleiding, innovatie en wetenschap. De fusie leidt niet tot gedwongen ontslagen als gevolg van de fusie. Het kan wel zo zijn dat sommige functies veranderen.

Einde Reinier Haga Groep

Het HagaZiekenhuis en het LangeLand Ziekenhuis waren samen met het Reinier de Graaf ziekenhuis onderdeel van de Reinier Haga Groep. Vanaf 2019 werd duidelijk dat de bestuurlijke fusie tussen de drie ziekenhuizen niet zou leiden tot een juridische fusie. Goede zorg voor de regio is geborgd door de fusie tussen het HagaZiekenhuis en het LangeLand Ziekenhuis. Dit is mogelijk gemaakt door de inzet van zorgverzekeraars, banken en het Waarborgfonds voor de Zorg. De Reinier Haga Groep is per 1 maart 2023 opgeheven. Het Reinier de Graaf in Delft gaat zelfstandig verder.

Heeft u vragen over de fusie? Op www.hagaziekenhuis.nl/fusie vindt u veel antwoorden.