HagaZiekenhuis opereert Oekraïense militairen

28 november 2022

Het HagaZiekenhuis zet zich in voor Oekraïense militairen die gewond zijn geraakt in de oorlog. Chirurgen opereerden de voorbije weken meerdere soldaten met ernstige verwondingen. “Ik volg de oorlog op de voet. Het is bijzonder als iemand uit de frontlinie opeens bij jou op de operatietafel ligt”, zegt plastisch chirurg Nick Brinkman.

Geen dagelijkse kost

De orthopedisch chirurgen, plastisch chirurgen en traumachirurgen van het HagaZiekenhuis opereren regelmatig zwaargewonde patiënten na een verkeersongeluk of geweldsincident. Slachtoffers van oorlogsgeweld zijn nieuw voor de artsen. “We opereren patiënten die op een mijn zijn gestapt of geraakt zijn door een granaat. Dat is natuurlijk geen dagelijkse kost”, zegt Nick.

Toch verandert dit het werk niet voor de chirurgen. Traumachirurg Pieter van de Linde (foto rechts): “Natuurlijk is het bijzonder om een militair te spreken in aanloop naar de operatie. Maar zodra iemand op de operatietafel ligt, is de operatie gewoon een technische klus die geklaard moet worden.”

(tekst loopt door onder foto)

Plastisch chirurg Nick Brinkman (links) en traumachirurg Pieter van de Linde (rechts) van het traumateam opereerden een Oekraïense militair

Kuitbeen in de arm

Nick en Pieter voerden onlangs met plastisch chirurg Erik Walbeehm een complexe operatie uit bij een patiënt van wie de bovenarm zwaar verwond was door een granaat. Om de arm te herstellen, gebruikten de chirurgen een stuk kuitbeen. “Dit is een bot dat je kan missen. Kuitbeen wordt wel vaker gebruikt als er ergens in het lichaam een stuk bot mist na een kankeroperatie of ongeluk, maar in bovenarm komt niet heel veel voor”, vertelt Nick.

Een operatie van ruim 7 uur; de chirurgen van het HagaZiekenhuis doen het graag. Pieter: “Deze oorlogsslachtoffers zijn van een andere categorie. De dankbaarheid en mentaliteit is bijzonder. Het is mooi dat je hen kan helpen.”

Het volledige verhaal van de patiënt en de chirurgen was zaterdag 19 november te lezen in De Telegraaf. Je vind het verhaal (achter de betaalmuur) hier: Gewonde Oekraïense militair Yevhen in Nederland behandeld: ’Veel pijn, maar snel terug naar het front’