Stafvoorzitter en internist Ronne Mairuhu over Haga Zorg Dichtbij: ‘Alle medewerkers begrepen dat het anders moest’

27 maart 2023

De bevolking groeit en vergrijzing neemt toe. Steeds meer patiënten hebben zorg nodig. Daarnaast worden hun gezondheidsproblemen ingewikkelder. Zorg moet dus slimmer georganiseerd worden. Het HagaZiekenhuis startte daarom programma Haga Zorg Dichtbij, waarin artsen en verpleegkundigen innovatieve ideeën bedachten om de juiste zorg op de juiste plek te bieden. Nu het programma klaar is, delen 7 betrokken collega’s hun ervaringen. Voorzitter van de medische staf en internist Ronne Mairuhu was als lid van het transitieteam van Haga Zorg Dichtbij nauw betrokken bij de ideeën van de zorgverleners van het HagaZiekenhuis. Hij kijkt met bewondering naar hun creativiteit.

“Iedereen begreep eigenlijk wel dat het anders moest”, vertelt Mairuhu. “De zorg wordt complexer door de vergrijzing en het aantal patiënten zal toenemen. Maar we hebben te weinig mankracht en middelen om al deze patiënten in het ziekenhuis te behandelen. Dat dwingt ons tot creatieve oplossingen, waarmee we de patiënt buiten het ziekenhuis, dichterbij huis kunnen helpen. Zo kan veel zorg bij patiënten thuis of bij de huisarts blijven, in plaats van dat de patiënt naar het ziekenhuis moet komen.”

Innovatieve plannen

Deze oplossingen kwamen uit het veld: van de medewerkers zelf. Mairuhu was verrast door de grote hoeveelheid creatieve ideeën waarmee ze kwamen: “Er was een overvloed aan innovatieve plannen.” Soms moest hij het enthousiasme zelfs een beetje temperen. “Want het is belangrijker dat we een klein aantal plannen goed implementeren, dan dat we heel veel plannen maar half invoeren. Ook hebben we oog voor mogelijke overbelasting van de eerste lijn, zoals de huisartsen. Het is niet de bedoeling dat we alles zonder pardon op hun bordje schuiven.”

Niet naar oogarts

Mairuhu noemt oognetwerk Zorg in Zicht als inspirerend voorbeeld. Hierbij worden mensen met een aandoening aan hun ogen niet doorverwezen naar de oogarts in het ziekenhuis, maar naar een optometrist bij een opticien. “Meestal is de oorzaak van oogklachten relatief makkelijk op te lossen door een optometrist. Daarvoor hoeft de patiënt niet naar een specialistisch opgeleide oogarts. Op die manier hebben onze oogartsen voldoende tijd voor patiënten met ingewikkelde oogproblemen”, vertelt Mairuhu.

(Tekst gaat verder onder foto)


Het liefste thuis

Andere voorbeelden zijn beeldbellen met de patiënt, of mensen na een ziekenhuisopname thuis verder behandelen met antibiotica. Hierdoor duurt een ziekenhuisopname soms wel een week korter. Internist Mairuhu denkt dat een behandeling thuis vaak beter is voor de genezing, dan wanneer de patiënt hiervoor langer in het ziekenhuis moet blijven: “In je vertrouwde omgeving is er minder risico op een delier, oftewel een plotselinge verwardheid. Daarnaast is het voor genezing belangrijk dat je je prettig voelt. We hebben een fijn ziekenhuis, maar uiteindelijk slapen de meeste mensen het liefst in hun eigen bed, in hun vertrouwde omgeving.”

Haga Zorg Dichtbij

De bevolking groeit en vergrijzing neemt toe. Steeds meer patiënten hebben zorg nodig. Daarnaast worden hun gezondheidsproblemen ingewikkelder. Om de zorg toekomstbestendig en betaalbaar te houden, sloten de overheid, zorgverzekeraars en ziekenhuizen in 2018 het bestuurlijk akkoord medisch specialistische zorg 2019-2022. Om aan deze ambitie bij te dragen startte het HagaZiekenhuis het programma het ‘Haga Zorg Dichtbij’. Meer weten over het programma? Kijk dan op www.hagaziekenhuis.nl/haga-zorg-dichtbij. Hier plaatsen we naast een projectenoverzicht en de terugblik van Ronne, ook de ervaringen van 6 andere betrokken collega's. 


Naar het overzicht