Medicatieveiligheid in HagaZiekenhuis met MedEye naar hoger niveau

18 november 2019

Vandaag start de Landelijke Week van de Patiëntveiligheid. In het HagaZiekenhuis gebruiken we sinds 2017 het medicatieveiligheidssysteem MedEye. Dit systeem helpt ons om de medicatietoediening nog veiliger te maken. Alle verpleegafdelingen werken met MedEye. In de video hieronder leggen we uit hoe dit systeem werkt.

Het systeem van MedEye is nog niet zo lang geleden uitgebreid. Het systeem biedt nu ook mogelijkheden om de medicijnen via een infuus of injectie (parenteraal) veilig toe te dienen. Hiermee heeft het ziekenhuis weer een extra stap gezet naar nog meer medicatieveiligheid en daarmee patiëntveiligheid.

Veilige zorg voor patiënten

De verpleegkundigen van de verpleegafdelingen gebruiken MedEye bij de toediening van de medicijnen. Zij kunnen de medicijnen digitaal controleren voordat het wordt toegediend aan de patiënt. Iwan Meynaar, internist en intensivist, en tevens medisch manager Kwaliteit & Veiligheid van het HagaZiekenhuis is enthousiast: “Het HagaZiekenhuis wil zijn patiënten veilige zorg bieden. Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze de juiste medicatie in de juiste dosering op het juiste tijdstip krijgen. Zo’n medicatieveiligheidssysteem is daarom belangrijk. Sinds een aantal jaren zijn verschillende stappen in het medicatieproces gedigitaliseerd. Gebruik van MedEye sluit goed aan bij onze kernwaarden zorgzaamheid, innovatie en samenwerking.”

Medicatieproces nog veiliger

Ziekenhuisapotheker Maisa Sjak Shie is als projectleider verantwoordelijk voor de implementatie van MedEye. Ze is erg blij met het systeem: “Patiënt- en medicatieveiligheid zijn onlosmakelijk verbonden met het leveren van goede zorg.  Met de introductie van MedEye zetten we de laatste stap in een digitaal closed-loop medicatieproces.  Closed-loop werken betekent dat arts, apotheker en zorgmedewerker alles digitaal controleren. Hiervoor maken we gebruik van innovatieve middelen zoals MedEye.”

Innovatieve technologie

De verpleegkundigen kunnen alle soorten medicatie controleren op juistheid. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een medicatiescanner. Deze herkent alle unieke eigenschappen van tabletten en capsules zoals grootte, vorm, dikte, kleur en breukstreep. Het systeem vergelijkt deze eigenschappen de door de arts voorgeschreven medicatie. Sjak Shie kijkt uit naar de toekomstige ontwikkelingen. “Nog dit jaar verwachten wij de parenterale module van MedEye in gebruik te gaan nemen”.  Apothekersassistenten maken in satellietapotheken deze medicatie klaar voor de verpleegkundige. Met de nieuwe module van MedEye controleren we digitaal of het product het juiste middel in de juiste dosering voor de juiste patiënt is. Ook helpt het verpleegkundigen bij het uitvoeren van de vereiste dubbele controle waardoor tijd kan worden bespaard.