“Normale CT-scan duurt 5 minuten, een scan bij een IC-patiënt met COVID wel een half uur”

07 december 2020

Radiodiagnostisch laboranten bevinden zich al sinds maart 2020 in de voorhoede van de coronacrisis. Vrijwel iedere COVID-patiënt die in het ziekenhuis belandt, moet bij hen een longfoto of CT-scan laten maken. En dat is geen kwestie van een of twee minuten, zéker niet bij een IC-patiënt.

Hij heeft het er maar druk mee, radiodiagnostisch laborant Daan London. Elke dag stromen de aanvragen voor longfoto’s en CT-scans voor COVID-19-patiënten op zijn afdeling binnen. Het maken van de beelden is het werk van Daan en zijn ruim tachtig collega’s.

En dat is een behoorlijke klus in coronatijd. “Longfoto’s laten zien of iemand een COVID-infectie heeft, of – als dit al bekend is – hoe ernstig de infectie is”, vertelt Daan. “Wij maken ze met ons mobiele röntgenapparaat op de kamer van de patiënt. Dit kan op de Spoedeisende Hulp (SEH) zijn, maar ook op een COVID-afdeling of op de Intensive Care (IC). Voordat ik de kamer betreed, kleed ik me helemaal om. Dat betekent: een beschermende jas aan over mijn loodschort, handschoenen aan, een spatbril op en een mondneusmasker. Eenmaal op de kamer zorg ik dat het röntgenapparaat zodanig is ingesteld dat ik het na het aanraken van de patiënt nog zo min mogelijk hoef aan te passen, want ik moet na de foto alle aangeraakte punten weer schoonmaken. Dan zet ik een plaat achter de patiënt, stel alles verder in en maak ik een foto van de longen. Vervolgens kleed ik me op de kamer uit. Ik rijd het apparaat naar buiten en maak alle contactpunten schoon. Daarna kan ik pas door naar de volgende patiënt.”

Daan vertelt dat het hele proces wel even kan duren. “Ja, dat is anders dan vroeger. Toen haalde ik een patiënt op een brancard op, liet hem of haar voor de plaat staan en maakte een foto. Dat was snel gebeurd. Nu ben ik 10 tot 15 minuten per patiënt bezig. Het is vooral een hoop aan- en uitkleden als je veel patiënten achter elkaar hebt.”

Zes infuuspompen en beademingsslangen

Naast de longfoto’s maken de radiodiagnostisch laboranten bij COVID-patiënten ook CT-scans. Zo’n scan wordt aangevraagd als de situatie bij de patiënt verslechtert. “Hiermee brengen we de ernst van de infectie in kaart of hopen we longembolieën uit te sluiten. Een longembolie (verstopt bloedvat naar de longen) is bij deze patiënten namelijk een veelvoorkomend probleem.”
Hoewel een normale CT-scan in vijf minuten gepiept is, duurt een CT-scan bij een IC-patiënt wel een half uur. Daan: “IC-patiënten liggen aan beademingsapparatuur met allemaal slangen, hartbewakingsapparatuur en hebben gemiddeld zo’n zes infuuspompen. Voordat de patiënt vanuit bed op de scantafel ligt, ben je wel even verder. En na de scan moet de patiënt ook weer terug in bed én moet de hele kamer worden schoongemaakt. Na iedere patiënt.” Ook dat doen Daan en zijn collega’s zelf.

Hij blijft er niettemin opgewekt onder. Daan houdt van zijn werk en probeert altijd een prettige ervaring voor een patiënt te creëren, hoe kort het contact ook is. “Mensen vinden het toch spannend en daarin kan ik het verschil maken.”
Hij vindt het belangrijk om de rol van zijn beroepsgroep in de coronacrisis te belichten: “Als mensen denken aan het werk in een ziekenhuis, denken ze eigenlijk altijd aan artsen en verpleegkundigen. Logisch natuurlijk, maar ook andere beroepen hebben veel met COVID-patiënten te maken. Het werk van radiodiagnostisch laboranten draait al maanden grotendeels om COVID-19. Als afdeling zien we bijna iedere COVID-patiënt die het ziekenhuis binnenkomt en soms ook meerdere keren. Ons werk is een belangrijke rader in de patiëntenzorg; wij zitten overal tussen.”