Slimme Zorg Week 2023 in het HagaZiekenhuis

22 februari 2023

Tijdens de Slimme Zorg Week in het HagaZiekenhuis presenteerden collega’s hun innovatieve ideeën om zorg te verbeteren. Benieuwd naar deze innovaties? In 6 korte video's vertellen collega's er meer over. Van oorsuizen of pijn bestrijden met virtual reality tot het oefenen van een acute situatie in de verloskamer met een escape room.

Het HagaZiekenhuis was een van de deelnemende ziekenhuizen aan de Slimme Zorg Estafette 2023, een landelijke kennismarathon georganiseerd in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Escape room om acute situatie in de verloskamer te trainen

Hoe werk je tegelijkertijd professioneel samen en oplossingsgericht tijdens een bevalling? Verpleegkundigen Kirsten Prins en Suzanne Brouwers ontwierpen een escape room en wonnen er de Supernursing 2022
Publieksprijs mee.

Smartwatches om hartafwijkingen te voorspellen

Hoort een afwijkend, steeds terugkerend patroon bij een hartritmestoornis? Óf is er sprake van hartfalen? En welke rol heeft de Fitbit hierbij? Cardioloog Ivo van der Bilt vertelt er meer over.

De Groene OK

Het HagaZiekenhuis tekende in 2021 de Green Deal 2.0 Duurzame Zorg. Samen met 200 andere zorginstellingen zetten we ons in om de zorg duurzamer te maken. Anesthesiemedewerker Marianne Naves vertelt wat dat betekent in de operatiekamer.

Beeld zegt meer dan 1000 woorden

Hoe kun je een patiënt in de spreekkamer zo goed en duidelijk mogelijk uitleggen wat er aan de hand is? Er zijn webistes, folders, schaalmodellen, maar soms vertelt een duidelijke afbeelding veel meer. Neuroloog Jurgen Piet bouwde daarom een website speciaal voor zijn patiënten: www.opdepoli.nl.

Oorsuizen bestrijden met virtual reality (VR)

Gewapend met lightsaber (fictief lichtwapen uit de film Starwars) helpt KNO-arts Henk Blom patiënten met hun strijd tegen suizende oren.

VR-bril om pijn en angst te verminderen

Met een VR-bril helpt pijnconsulente Wenneke Blom haar patiënten hun pijn te bestrijden. Met de bril op ben je in een virtuele omgeving en houd je als het ware de hersenen 'voor de gek'. Dankzij deze afleiding kunnen patiënten minder pijn, stress of angst ervaren.