Taalles voor internationale verpleegkundigen in het HagaZiekenhuis

27 september 2021

Het HagaZiekenhuis is continu op zoek naar gemotiveerde collega’s. Soms komen ze uit het buitenland. De afgelopen maanden startten meerdere verpleegkundigen uit Spanje, Portugal en Italië op verschillende afdelingen. Niet alleen kunnen ze zich bij het HagaZiekenhuis ontwikkelen binnen hun vakgebied, we helpen ze ook bij het beter beheersen van de Nederlandse taal. Dat doen we in samenwerking met opleidingsinstelling Echt Nederlands.

BIG-registratie op zak

De verpleegkundigen kwamen eerder via een Nederlands wervingsbureau naar ons land. Zo ook de Italiaanse Raffaele Oliva (5e van links op de foto): “Ik wilde graag in het buitenland werken. Het wervingsbureau bood een intensieve cursus Nederlands en een baan in een verpleeghuis aan. Na een half jaar had ik taalniveau B1 en kon ik mijn BIG-registratie aanvragen.” Met deze registratie op zak én toe aan een nieuwe uitdaging solliciteerde Raffaele bij het HagaZiekenhuis. “Het ziekenhuis is modern en goed georganiseerd. Ook wilde ik Den Haag, een prachtige stad, niet verlaten. Daarom besloot ik het te proberen. Nu werk ik op de afdeling Cardiochirurgie. Dat is samen met Cardiologie mijn favoriete afdeling.”

‘Taal op de werkvloer’

De komende tijd krijgen Raffaele en 11 andere enthousiaste internationale collega’s taalles in het ziekenhuis. In 15 wekelijkse lessen begeleidt Echt Nederlands hen naar taalniveau B2. Met het programma ‘Taal op de werkvloer’ verbeteren ze hun taalvaardigheden. Ook leren ze vakjargon beter te begrijpen en gebruiken. Raffaele: “Tot nu toe gaat de taalles prima. De leraar is goed voorbereid en past het programma aan op de behoefte van elke student. De lessen zijn interactief en daarom nooit saai. Ik raad elke verpleegkundige, buitenlands of niet, aan om hier te werken. Het HagaZiekenhuis biedt veel mogelijkheden. Iedere dag heb ik zin om te gaan werken. En mijn team is fantastisch, we hebben nu al een goede band!”

Wil jij net als Raffaele ook in het HagaZiekenhuis komen werken? Kijk op werkenbijhaga.nl voor onze vacatures.