Betere zorg begint met een goed gesprek

30 mei 2018

Goede zorg is veel meer dan alleen medische en verpleegkundige zorg. Een bezoek aan het ziekenhuis is meestal spannend en soms zeer ingrijpend. Wat vinden patiënten belangrijk? Hoe zorgen we dat onze patiënten zich prettiger voelen? Wat zijn de (soms kleine) dingen die er toe doen? Dat vragen we op woensdag 6 juni aan onze patiënten tijdens de internationale ‘What matters to you?’ dag. En niet alleen onze zorgverleners gaan in gesprek met onze patiënten: ook minister Bruno Bruins van Medische Zorg (VWS) komt naar het HagaZiekenhuis en het Juliana Kinderziekenhuis om hierover met onze patiënten te praten.

Betere zorg begint met een goed gesprekDe 'What Matters to You?' dag is in 2014 in Noorwegen ontstaan en inmiddels wereldwijd een begrip geworden. Nederland is het 31e land dat zich aansluit, op initiatief van de vereniging Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ). Het HagaZiekenhuis omarmt deze stap als STZ-lid van harte. Tijdens 'What Matters to You?' 2018 gaan we nog meer dan normaal met de patiënt in gesprek. Niet alleen over het behandeltraject, maar juist ook over de persoonlijke behoeften. Aandacht daarvoor maakt de zorg alleen maar beter.

Mening van patiënt verbetert de zorg

Tijdens 'What Matters to You?' 2018 vragen we nog eens nadrukkelijk: "Wat vindt u belangrijk?". Dat doen we op verschillende manieren. De zorgverleners gaan op de polikliniek, de verpleegafdelingen en in het Juliana Kinderziekenhuis met patiënten in gesprek. Daarnaast kunnen patiënten ook vertellen wat ze belangrijk vinden door het invullen van kaartjes en 'moodboards' in het ziekenhuis en via een online formulier. Met de antwoorden -we hopen er veel te ontvangen- gaan wij aan de slag om de zorg aan onze patiënten verder te verbeteren. En wie weet doet ook minister Bruno Bruins tijdens zijn gesprekken met onze patiënten ideeën op. Het is de bedoeling om de vraag "Wat vindt u belangrijk?" een vaste plaats te geven in de dagelijkse zorg die onze zorgverleners geven.