Burgemeester Krikke geraakt tijdens werkbezoek aan Juliana Kinderziekenhuis

15 februari 2018

“Wat bijzonder en goed dat kinderen hun eigen Spoedeisende Hulp hebben.” De Haagse burgemeester Pauline Krikke was zichtbaar onder de indruk tijdens een werkbezoek aan het Juliana Kinderziekenhuis (JKZ), het enige kinderziekenhuis in de regio Haaglanden. De burgemeester sprak met patiëntjes, hun ouders en medewerkers van het JKZ.

Burgemeester Krikke geraakt tijdens werkbezoek aan JKZNa afloop vertelde Pauline Krikke geraakt te zijn door de liefdevolle zorg en betrokkenheid van de verpleegkundigen en artsen. Ook was zij positief over de manier waarop het JKZ nadenkt over de ziektebeleving van kinderen en de behandelingen daarop inricht. Als voorbeeld noemde ze de 'angstreducerende' verlichting in de behandelkamers.

Krikke sprak met de forensisch verpleegkundige van de kinder-SEH, die een belangrijke functie heeft bij het signaleren van kindermishandeling en huiselijk geweld. De burgemeester maakte direct een vervolgafspraak over dit onderwerp. "Ik wil het systeem rond deze problematiek aanpassen met input vanuit de praktijk."

Pauline Krikke sprak met diverse patiëntjes en ouders. Zo bewondert ze de pleister met honden van Jens, die met pijn in zijn heup op de kinder-SEH ligt. "Mooie pleister, ik heb zelf ook een hond," vertrouwt ze Jens toe.

Op de afdeling Neonatologie luistert ze geïnteresseerd naar het verhaal over de 1 week oude Ranya. Zij is 9 weken te vroeg geboren en weegt slechts 1430 gram. Haar vader vertelt trots dat zij geen ademhalingsondersteuning meer nodig heeft.

Tot slot spreekt de burgemeester op de afdeling kindergeneeskunde met Valerie. Zij legt uit hoe haar infuuspomp werkt. Ook Valerie kijkt tevreden terug op het bezoek: "Ik heb wel een beetje geluk dat ik nu in het ziekenhuis lig. Nu heb ik met de burgemeester gesproken. Zij is erg aardig en vond dat ik er goed uitzie."