Burgemeester Krikke opent Beleeftuin

21 februari 2019

Beleven en bewegen. Dat is het motto van de Wellerdieck-de Goede Beleeftuin die burgemeester Pauline Krikke van Den Haag vandaag opende. De tuin bij het HagaZiekenhuis biedt patiënten een veilige revalidatieplek in de open lucht. De tuin is aangelegd dankzij gulle sponsorgiften. Belangrijkste sponsor en tevens naamgever van de Beleeftuin is Stichting Wellerdieck-de Goede Fonds.

Burgemeester Krikke opent Beleeftuin

Haga-fysiotherapeut Rogier Poot is een van de initiatiefnemers van de Beleeftuin: "Daglicht, buitenlucht en bewegen zijn belangrijke ingrediënten voor herstel. De meeste patiënten in het ziekenhuis komen niet buiten. Als je ze wel mee naar buiten neemt, fleuren ze op en zijn ze veel actiever. Bovendien komen ze in de tuin makkelijker in contact met anderen. Ook dat stimuleert het herstel."

Met boomstammen, verhogingen en een brug heeft de tuin een gevarieerd landschap. De wilgentunnel en het schelpenpad maken het plaatje compleet. "In de tuin liggen sommige obstakels schots en scheef. Daardoor kunnen er allerlei oefeningen worden gedaan. Van heel makkelijk tot zeer complex", vertelt fysiotherapeut Poot. "De tuin is geschikt voor iedereen. Of je nu een poliklinische ingreep hebt gehad of een nieuwe heup hebt gekregen."

Ontwerper van de Wellerdieck-De Goede Beleeftuin is landschapsarchitect Sigrum Lobst van bureau Aardrijk. Hoveniersbedrijf Biotoop legde hem aan.

Over het Wellerdieck-De Goede fonds

Het fonds is opgericht dankzij een nalatenschap van de heer Wellerdieck en zijn schoonzus, verpleegkundige Jeanette de Goede. Jeannette werkte onder andere in het voormalige Rode Kruis Ziekenhuis (tegenwoordig HagaZiekenhuis) in Den Haag. De stichting subsidieert bij voorkeur projecten in de medische sector.

Andere sponsoren van de Beleeftuin zijn de HagaAmbassade, Groen & Aldenkamp, Dijkxhoorn, de Vries Project Design, PBT camera's en Cam IT.