Papieren recept binnenkort verleden tijd

01 juli 2019

Het HagaZiekenhuis, Reinier de Graaf, LangeLand en 117 apotheken in de regio Haaglanden zijn gestart met het elektronisch versturen van een recept naar de apotheek van de patiënt. Artsen hoeven binnenkort geen papieren recept voor de apotheek meer aan de patiënt mee te geven. De Reinier Haga Groep heeft een convenant getekend met de apothekersvereniging EFDH dat dit mogelijk maakt.

Papieren recept binnenkort verleden tijd

Artsen van het HagaZiekenhuis sturen de recepten al enige tijd elektronisch naar de apotheek. Omdat het niet mogelijk is het e-recept te ondertekenen, kregen patiënten het medicatievoorschrift ook op papier mee. In het convenant is afgesproken dat het e-recept als volwaardig wordt beschouwd. Een handtekening is dus niet meer nodig.

Het convenant is een goede eerste stap om het papier definitief te laten verdwijnen. Als ook de labwaarden digitaal kunnen worden verstuurd, krijgt de patiënt zijn of haar recept en de labwaarden niet meer uitgeprint mee.

Eén druk op de knop

Reumatoloog Robbert Goekoop heeft al ervaring met het e-Recept. Hij heeft met zijn vakgroep deelgenomen aan de pilot, die al in november 2018 startte. "Met letterlijk één druk op de knop verstuur ik een recept rechtstreeks naar de apotheek. De patiënt kan het papieren recept niet meer vergeten en de apotheek kan het medicatievoorschrift alvast voorbereiden. Ik zie alleen maar voordelen."

Paul de Wolf, ziekenhuisapotheker van ons ziekenhuis, noemt nog een aantal andere voordelen. "Het is snel en de apotheker hoeft niets over te schrijven in het eigen apotheeksysteem. Hierdoor kunnen fouten worden voorkomen. Het e-Recept is ook minder fraudegevoelig."

117 apotheken

Het overgrote deel van de apotheken in de regio Haaglanden, 117 om precies te zijn, doet mee met het e-Recept. Het doel is in 2019 minimaal 30 procent van de voorgeschreven medicatie elektronisch te versturen. In de loop van het jaar zullen steeds minder patiënten een papieren recept meekrijgen.