“We huilen hier, maar we lachen nog veel meer”

11 maart 2020

‘Oncologie? Dat is vast heel zwaar’. Het is een opmerking die Noeska Schrijver (54) bijna kan dromen. De oncologie- en palliatieverpleegkundige begrijpt de reactie wel, maar ervaart haar werk heel anders. “Zorg voor patiënten in de laatste levensfase is echt mijn ding. Ik vind het belangrijk dat patiënten daar zelf de regie over houden. En daar probeer ik hen bij te helpen.”

Veel betekenen

Noeska Schrijver werkt al heel wat jaar als oncologie- en pallatieverpleegkundige in het HagaZiekenhuis. Wat vindt ze zo mooi aan haar werk?

“Palliatieve zorg is heel dynamisch. Je moet snel kunnen handelen en goed kunnen luisteren naar de patiënt”, zegt Noeska. “Wat vindt hij of zij belangrijk? Hoe kunnen we nog zoveel mogelijk uit het leven halen? Veel mensen denken dat er niets meer te doen is voor een patiënt als hij of zij gaat overlijden. Maar dat is niet zo. Je kan nog zó veel voor iemand betekenen.”

“Veel mensen zijn bang als ze gaan overlijden. Het is iets wat ze niet kennen. Ook daarin kunnen we heel veel betekenen. Het is mijn doel om een patiënt en zijn naasten gerust te stellen. Om mensen daarin te begeleiden. We huilen hier, maar we lachen nog veel meer. Dat maakt mijn werk zo mooi. ”

Nieuwe kansen

Noeska werkt sinds 2011 op de Oncologie verpleegafdeling van het HagaZiekenhuis. Nog niet zo lang geleden werd de afdeling samengevoegd met de Hematologie verpleegafdeling. “We zijn een nieuw team aan het bouwen”, zegt Noeska. “En dat biedt veel nieuwe kansen. Het team is jong en iedereen krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen. Om te groeien. Zo zorgen we er samen voor dat we nog meer kunnen betekenen voor onze patiënten.”

Word jij de nieuwe collega van Noeska? Bekijk snel onze vacatures