Meedoen aan onderzoek naar BCG-vaccinatie?

03 november 2020

Wereldwijd is er een snelle toename van het aantal mensen dat besmet wordt met COVID-19. Mensen van 60 jaar en ouder zijn een kwetsbare groep en lopen daardoor een verhoogd risico. Het HagaZiekenhuis is een van de 20 ziekenhuizen in Nederland die meedoet aan onderzoek hiernaar. Het onderzoek wordt gecoördineerd door het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

In het kort

De BCG-vaccinatie wordt wereldwijd toegediend om tuberculose te voorkomen. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat de BCG-vaccinatie ook bescherming biedt tegen virusinfecties. In het huidige onderzoek wordt grootschalig onderzocht of een BCG-vaccinatie ouderen kan beschermen tegen luchtweginfecties, waaronder COVID-19.

U komt in aanmerking voor dit onderzoek als u voldoet aan alle onderstaande criteria:

• u bent 60 jaar of ouder;
  • u bent onder behandeling in het HagaZiekenhuis;
  • u heeft een chronische ziekte;
  • u heeft geen verminderde afweer.

De helft van de deelnemers krijgt de BCG-vaccinatie. De andere helft krijgt een placebo. Willekeur bepaalt in welke groep een deelnemer komt. Deelnemers die meedoen komen éénmalig naar het HagaZiekenhuis. Daarna krijgen zij een vragenlijst mee die via een app of formulier kan worden ingevuld.

Heeft u interesse om deel te nemen?

Stuur dan (voor meer informatie) bij voorkeur een mail naar research-interne@hagaziekenhuis.nl.

Bellen kan ook van maandag t/m. vrijdag tussen 13.00 en 15.00 uur op 070 210 3683. U kunt tot uiterlijk 25 november reageren.