Aios Klinische Chemie Bob Smit ontwikkelde internationale database voor hematologie en morfologie

24 november 2021

Een groot aanbod van beeldmateriaal, in twee talen duidelijke uitleg over integrale diagnostiek, intuïtief in gebruik, beschikbaar op mobiel en desktop en – niet onbelangrijk – helemaal gratis. CellWiki.net, de unieke website die aios dr. Bob Smit van LabWest bouwde, heeft het allemaal. De website is een uitgebreide database (wiki) die toont hoe bepaalde bloedcellen en hematologische ziektebeelden zich uiten.

Aios Bob Smit ontwikkelt database CellWikiBob Smit is klinisch chemicus in opleiding en miste een overzichtelijke database. “De hematologie/morfologie valt in veel ziekenhuizen binnen het domein van de klinische chemie. Als aios klinische chemie kom je er daardoor veel mee in aanraking. Vooral aan het begin van de opleiding komt er qua vakinhoud enorm veel op je af. Dan zijn overzichten en naslagwerken erg fijn. Als het ging om morfologie moest je toch vaak googelen of erger, een boek uit 1980 uit de kast trekken en maar hopen op foto’s van 1 of 2 cellen die een beetje lijken op wat je zocht.” Hij vond dat het beter kon en ontwikkelde zelf CellWiki.

Gratis en uniek

Smits database is ‘uniek’. Er zijn meer internationale databases, maar die zijn óf inhoudelijk zeer beperkt óf alleen toegankelijk na betaling. Dat CellWiki.net gratis te gebruiken is, was een bewuste keuze. “Ik vind dat iedereen toegang moet hebben tot goede informatie. Betaalde toegang zorgt voor een drempel. Persoonlijk heb ik bovendien een hekel aan inloggen. Een inlogscherm past niet goed binnen mijn filosofie van laagdrempelige en snelle toegang.”

Sponsor

Ook leverancier van laboratoriumbenodigdheden Sysmex Nederland waardeert de ambitie van Smit. Het bedrijf sponsort de website zodat deze ook gratis beschikbaar kan blijven. Het geanonimiseerde materiaal onttrekt Smit van LabWest (onderdeel van het Haagse HagaZiekenhuis) en andere laboratoria. Zijn doel is om de site actueel te houden met de inzet van laboratoriumprofessionals van verschillende centra. “Ik krijg veel positieve reacties van collega’s. Ze werken graag mee.”

Meer weten? Ga naar CellWiki.net