Altijd de juiste medicijnen dankzij de inzet van innovatie

12 mei 2023

Ben je opgenomen in ons ziekenhuis? Dan is de kans groot dat je medicijnen krijgt. Onze verpleegkundigen geven gemiddeld 2000 medicijnen per dag aan patiënten op de verpleegafdelingen. Hoe zorgen ze ervoor dat iedere patiënt de goede medicijnen krijgt, in de juiste hoeveelheid en op het goede moment?

Digitale controle medicatie

“Voordat een patiënt medicijnen krijgt, controleren verpleegkundigen zorgvuldig of het de juiste zijn”, zegt apotheker Bouke van der Stok. “Dat is intensief werk en vraagt om je volledige aandacht, elke keer weer. Vroeger gebeurde de controle handmatig. Elk medicijn apart en vaak ook door 2 verpleegkundigen.”

In de afgelopen jaren kwamen er veel medische behandelingen bij. Daardoor gebruiken patiënten ook meer verschillende medicijnen. Bouke: “Het geven van medicatie is nu ingewikkelder dan ooit voor verpleegkundigen. Om ze hierbij te ondersteunen, gebruiken we daarom een innovatief systeem voor digitale medicatiecontrole: MedEye. Als één van de eerste ziekenhuizen voerden we dit in. Op het gebied van medicatieveiligheid lopen we daarmee voorop in Nederland.”

Metalen kastje met camera

MedEye bestaat uit een metalen kastje met daarin een speciale camera en een lade. In deze lade legt de verpleegkundige tabletten en capsules voor de medicijncontrole. “De camera maakt een foto en vergelijkt het beeld met de informatie in de digitale medicijnbibliotheek”, legt Bouke uit. “Het systeem herkent alle unieke eigenschappen van een tablet of capsule, zoals grootte, vorm, dikte, kleur en breukstreep. Ook kan het systeem de tabletten en capsules tellen en uitrekenen of de hoeveelheid klopt met wat is voorgeschreven.”

Verpleegkundige Joya Spataro is enthousiast: “Deze digitale controle zorgt dat ik sneller kan werken. Daarnaast is het geven van medicatie nu nog veiliger.” Op het computerscherm ziet Joya welke medicijnen de arts heeft voorgeschreven en wat MedEye heeft gescand. Komt dit niet overeen? Dan geeft het systeem een waarschuwing. Als dat nodig is, corrigeert ze de afwijking.

Infusen en spuiten

MedEye controleert niet alleen tabletten en capsules, maar ook medicatie in infusen en spuiten. Dit gebeurt met een handscanner. Voor langlopende infusen is handmatige controle door een tweede verpleegkundige nog altijd nodig. Wel loopt er een proef om ook deze controle te digitaliseren.

“Op het moment dat we patiënten medicijnen geven, leggen we uit dat er gewerkt wordt met een digitale controle”, zegt Joya. “De meesten vinden dat prima. Sommige patiënten vinden het niet fijn als we voor de controle hun tabletten uit de verpakking halen, omdat ze bijvoorbeeld zelf de regie willen houden. Dan geven we aanvullende uitleg bij elke stap in het controleproces. Of we controleren handmatig en letten daarbij extra goed op. Patiënten mogen altijd vragen stellen, dat is geen enkel probleem.”

Verpleegkundige Joya bij het MedEyesysteem. Deze ‘werkplek’ op wielen kan ze eenvoudig aan het bed van een patiënt zetten.

Om de medicijnen digitaal te controleren, legt Joya ze in de lade van het MedEye-systeem.

Joya scant ook de barcode op de polsband van de patiënt. Zo weet ze 100 procent zeker dat ze de medicijnen aan de juiste patiënt geeft.