APPROACH-studie naar luchtweginfecties genomineerd voor researchprijs

09 maart 2020

Arts-onderzoeker Daphne Peeters (foto, rechts), kinderarts-infectioloog/immunoloog Gertjan Driessen (foto, links) en aios/postdoc onderzoeker Lilly Verhagen (Wilhelmina Kinderziekenhuis) zijn genomineerd voor de Castor Research Award 2019-2020. Dit is een prijs voor het meestbelovende onderzoek dat met het databaseprogramma Castor wordt gecoördineerd. De nominatie is ook een beetje voor Friso Duynstee, databaseontwikkelaar van het Wetenschapsbureau, die de onderzoekers heeft ondersteund bij het ontwikkelen van hun database.

Het APPROACH-onderzoek, dat afgelopen winter is begonnen, volgt bijna 160 kinderen in de leeftijd van nul tot en met vijf jaar die last hebben van terugkerende luchtweginfecties. Het zijn kinderen met een hoge ziektelast, die continu verkouden zijn of veel koorts, oorontstekingen of longontstekingen hebben. De ene helft wordt gedurende drie maanden behandeld met het antibioticum co-trimoxazol en de andere helft krijgt een placebo. Doel van het onderzoek is om aan te tonen of de gebruikelijke behandeling met onderhoudsantibiotica bij deze patiëntengroep werkt én wat de gevolgen ervan zijn.

Visitekaartje voor onze kindergeneeskunde

“Het is een grote studie die we zelf geïnitieerd hebben. Daar zijn we erg trots op”, vertelt Daphne Peeters. “Tien ziekenhuizen nemen eraan deel. Wij coördineren de studie vanuit het JKZ. Hierbij werken we nauw samen met het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Alle ziekenhuizen gebruiken de Castor-database; die is echt een rode draad in dit onderzoek, een logistiek web. De ene medewerker kan de proefpersonen erin selecteren en de andere kan bijvoorbeeld studiemedicatie toewijzen. Niemand heeft het volledige overzicht, want ook wij als onderzoekers mogen natuurlijk niet weten wie het antibioticum of de placebo krijgt.”
De nominatie voor de Castor Research Award vindt ze leuk. “Het gaat vooral om de eer. Dit onderzoek is een goed visitekaartje voor onze kindergeneeskunde en researchafdeling. Zo’n award draagt daar dan een beetje aan bij.”

De resultaten van het onderzoek worden tegen de zomer van 2021 verwacht. “Dit onderzoek heeft altijd een positieve uitkomst”, benadrukt Daphne. “Het toont óf aan dat de onderhoudsbehandeling met co-trimoxazol werkt, zodat je heel veel kinderen kunt helpen, óf je kunt heel veel kinderen ontzien van langdurig antibioticagebruik. Dat vind ik persoonlijk heel leuk aan deze studie.”