Even tussendoor een medische thriller schrijven

26 oktober 2020

Dat Stef Bloem een medische thriller schreef, kwam door zijn eigen opmerking na het lezen van een thriller. “Dat kan ik veel beter”, riep de arts bij Maag Darm Leverziekten van het HagaZiekenhuis. En zo geschiedde. In amper een half jaar schreef hij Antidotum, de Latijnse naam voor tegengif.

Ondanks zijn drukke baan bij MDL wist Stef, die nog aan het begin van zijn carrière staat, het boek te schrijven. Verguld met de uitgave en veel lovende reacties, verontschuldigt hij zich bijna. “Het gaat niet om een diepzinnig of spannend verhaal, hoor. Ik heb in een arrogante bui gepocht tegen mijn vrienden dat ik dat beter zou kunnen. Na een tijdje vond ik dat ik dat ook echt moest laten zien.”

De hoofdpersoon in het boek werkt in het ziekenhuis en is ook beginnend arts op de MDL. Maar daar houdt de gelijkenis met Stef mee op. “Het verhaal is volledig verzonnen. Maar ik vond wel dat de medische beschrijvingen moeten kloppen.”

Stef weet nog niet of er een vervolg komt. “Het was een eenmalig experiment, maar wie weet komt er weer een aanleiding om een volgend boek te schrijven.” Het boek loopt zo goed dat uitgever Leporello inmiddels de tweede druk uitbrengt.