Cardiologen HagaZiekenhuis behandelen 100-jarige succesvol

13 augustus 2018

Ook voor oudere mensen kunnen de nieuwste medische ontwikkelingen bruikbaar zijn. Cardiologen Marisevi Chaldoupi en Hemanth Ramanna behandelden vrijdag 10 augustus een 100-jarige patiënt, mevrouw Lucas.

Cardiologen HagaZiekenhuis behandelen 100-jarige succesvol

De patiënt had last van duizelingen en vermoeidheid en kreeg een Micra pacemaker. De Micra is de kleinste draadloze pacemaker ter wereld. Hij wordt met een katheter via een grote ader in in het hart geplaatst. Daar geeft hij stroomstootjes om het hartritme te herstellen.

Het voordeel van de Micra pacemaker is dat de procedure sneller is dan bij een gewone pacemaker. De huid hoeft niet open gemaakt te worden, de patiënten hebben geen wond. Daarom is er minder kans op infecties. De Micra kan slechts in 10% van de pacemakerpatiënten worden gebruikt, alleen bij mensen waarbij de pacemaker in de hartkamer (en niet in de hartboezem) nodig is.

Hemanth Ramanna: "We konden de pacemaker vlot plaatsen, binnen een uur. Mevrouw loopt en eet alweer. Wij zijn erg tevreden."

Mevrouw Lucas was onder de indruk van de catheterisatiekamer. Ook was ze blij dat ze niet geopereerd hoefde te worden: "Je gaat er in voor iets engs en het valt heel erg mee."

Op de foto vlnr: Corrie van der Pol (verpleegkundige interventiecardiologie), Marisevi Chaldoupi (cardioloog), mevrouw Lucas, George Tokmaji (arts assistent), Hemanth Ramanna (cardioloog)