Chirurg Pieter Jan van Huijstee over Haga Zorg Dichtbij: ‘Deze nieuwe manier van werken is veel fijner voor de patiënt’

17 April 2023

De bevolking groeit en vergrijzing neemt toe. Steeds meer patiënten hebben zorg nodig. Daarnaast worden hun gezondheidsproblemen ingewikkelder. Zorg moet dus slimmer georganiseerd worden. Het HagaZiekenhuis startte daarom programma Haga Zorg Dichtbij, waarin artsen en verpleegkundigen innovatieve ideeën bedachten om de juiste zorg op de juiste plek te bieden. Nu het programma klaar is, delen 7 betrokken collega’s hun ervaringen. Chirurg Pieter Jan van Huijstee wil het beste voor zijn patiënt. Hij hoefde dan ook niet lang na te denken toen hij gevraagd werd voor het transitieteam van Haga Zorg Dichtbij.

Hij is gespecialiseerd in borstletsels en aangeboren borstafwijkingen. Als er iets nieuws op de markt is duikt hij hier graag in. “Er is altijd ruimte voor verbetering. Nieuwe ontwikkelingen in zorg en innovaties volg ik met plezier”, vertelt hij.

Kleinere operatie

Zo kwam hij in aanraking met een nieuwe manier van gebroken ribben vastzetten. Voorheen werden ribben met een operatie vastgezet met platen en schroeven. Van Huijstee kwam erachter dat dit ook op een andere manier kan: “Ik ontdekte een bedrijf dat een soort haarklemmetjes maakt, waarmee je de ribben makkelijker kunt vastzetten. Hiervoor heb ik geen boor of schroevendraaier meer nodig, en maak ik kleinere sneetjes. Zo wordt de operatie minder duur en herstelt de patiënt sneller. Inmiddels heb ik hier zo’n honderd patiënten mee behandeld. Mijn collega’s heb ik deze techniek ook aangeleerd.”

Virtual Fracture Care App

Toen van Huijstee gevraagd werd voor het transitieteam van het programma Haga Zorg Dichtbij, was hij meteen enthousiast. In het transitieteam was hij nauw betrokken bij de vernieuwende projecten die zorgverleners bedachten. Zelf kon hij de Virtual Fracture Care App introduceren. Dit is een app die de patiënt met een kleine breuk - zoals een verstuikte enkel - nuttige informatie geeft. “De patiënt krijgt via de app informatie over hoe het herstel verloopt. Ook toont de app handige oefeningen en instructievideo’s”, vertelt van Huijstee. Dankzij de app zijn controlebezoeken in het ziekenhuis vaak niet meer nodig. Dit bespaart geld én tijd voor ziekenhuis en patiënt.

(Tekst gaat verder onder de foto)


Thuisblijven voor wondzorg

Verder zijn er vernieuwingen op het gebied van wondzorg. Kwetsbare patiënten hoeven niet meer naar het ziekenhuis te komen om hun complexe wond te laten behandelen. Lees hier meer over in het interview met
wondverpleegkundige Kirsten Eeuwijk.

“Deze nieuwe manier van werken is zoveel fijner voor de patiënt”, vertelt van Huijstee. “Want een ziekenhuisbezoek is erg belastend als iemand ziek is, moeilijk kan lopen of veel pijn aan de wond heeft. Voorheen moest een ambulance de patiënt ophalen of moest familie iets regelen. Nu kan diegene gewoon thuisblijven en komen wij naar de patiënt toe.”

Haga Zorg Dichtbij

De bevolking groeit en vergrijzing neemt toe. Steeds meer patiënten hebben zorg nodig. Daarnaast worden hun gezondheidsproblemen ingewikkelder. Om de zorg toekomstbestendig en betaalbaar te houden, sloten de overheid, zorgverzekeraars en ziekenhuizen in 2018 het bestuurlijk akkoord medisch specialistische zorg 2019-2022. Om aan deze ambitie bij te dragen startte het HagaZiekenhuis het programma het ‘Haga Zorg Dichtbij’. Meer weten over het programma? Kijk dan op www.hagaziekenhuis.nl/haga-zorg-dichtbij. Hier plaatsen we naast een projectenoverzicht en de terugblik van Pieter Jan, ook de ervaringen van 6 andere betrokken collega's.

Naar het overzicht