Corona Huisartsenpost voor de regio in HagaZiekenhuis

19 maart 2020

Patiënten in de regio Haaglanden met verdenking op het coronavirus worden voortaan gezien op één centrale Corona Huisartsenpost van Hadoks. Dit is de bestaande huisartsenpost op het Spoedplein van het HagaZiekenhuis op locatie Leyweg. Patiënten kunnen hier alleen terecht na telefonisch contact met de huisarts. Hadoks, HagaZiekenhuis en HMC Westeinde werken nauw samen om de zorg voor alle patiënten in de regio met (verdenking op) corona zo goed mogelijk te organiseren.

Met de komst van één centrale Corona Huisartsenpost kunnen patiënten die mogelijk besmet zijn met het coronavirus gescheiden worden van niet-corona patiënten. Ook kan er efficiënt omgegaan worden met beschermingsmiddelen die nodig zijn voor de zorgmedewerkers.

Ziekenhuizen en huisartsenpost werken nauw samen aan de beste zorg

Vanaf vrijdag 20 maart wordt het aantal consultkamers in de Corona Huisartsenpost in het HagaZiekenhuis van 6 naar 13 uitgebreid om lange wachttijden te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat patiënten geen contact met elkaar hebben, wordt hen gevraagd buiten (in de auto) te wachten tot zij worden binnengeroepen door de doktersassistente. Voorlopig zijn op de Corona Huisartsenpost voldoende kamers om patiënten te ontvangen. Ook Haaglanden Medisch Centrum, locatie Westeinde, is goed voorbereid. Ook daar kan, als dat nodig is, een extra Corona Huisartsenpost in gebruik worden genomen. De twee andere huisartsenposten voor de regio Haaglanden, in HMC Antoniushove en HMC Westeinde, blijven beschikbaar voor niet-coronapatiënten.

Zorgprofessionals bieden extra hulp aan

Veel huisartsen, doktersassistenten, artsen in opleiding en andere zorgverleners bieden hun diensten aan om te helpen. Huisartsenorganisatie Hadoks die de acute zorg in de avond, nacht en weekenden regelt en nu ook 24/7 de coördinatie van de Corona Huisartsenpost heeft, inventariseert de extra krachten die ingezet kunnen worden op de huisartsenpost of voor telefoondiensten, als dat nodig is. Op dit moment zijn er voldoende zorgmedewerkers om zorg te kunnen bieden aan alle patiënten.

Altijd eerst telefonisch contact met de huisarts

Patiënten die denken besmet te zijn met het coronavirus worden gevraagd om NIET naar de huisarts of huisartsenpost toe te gaan, maar altijd eerst telefonisch contact op te nemen met de eigen huisarts. Dit om te voorkomen dat andere mensen besmet worden. De huisarts bepaalt of de patiënt moet worden gezien door een dokter. Ook kunt u op internet de corona zelftest doen op www.moetiknaardedokter.nl/corona-test.