De traumahelikopter en het Hagahelikopterdek
ActionsDe traumahelikopter en het Hagahelikopterdek
06 September 2022Wist u dat het HagaZiekenhuis een helikopterdek heeft boven de Spoedeisende Hulp (SEH)? Daar kan de traumahelikopter landen. Wanneer wordt zo’n helikopter naar ons ziekenhuis gestuurd? En waarom? Manager Acute zorg Artze Prins en veiligheidskundige Richard Mourik vertellen u meer.
Waarom heeft het HagaZiekenhuis eigenlijk een helikopterdek?
Artze: “Op onze SEH zijn ernstig gewonde slachtoffers in goede handen. Als traumacentrum moeten we goed bereikbaar zijn. Daar draagt het helikopterdek aan bij.”
Wanneer komt de traumahelikopter in actie?
Artze: “De traumahelikopter, ook wel Lifeliner genoemd, wordt opgeroepen als met spoed specialistische traumazorg nodig is die ambulancepersoneel niet kan geven. Bij een ernstig ongeluk bijvoorbeeld, maar ook bij drenkelingen en reanimaties. De helikopter vervoert een speciaal getraind Mobiel Medisch Team (MMT). Dat bestaat uit een piloot, een arts (anesthesioloog of traumachirurg) en een verpleegkundige. Met een helikopter zijn ze snel ter plaatse.
Op locatie verlenen de arts en verpleegkundige de nodige zorg. Daarna gaat de patiënt onder begeleiding van de MMT-arts per ambulance naar de SEH van, in dit geval, ons ziekenhuis. De piloot en verpleegkundige vliegen ook naar het ziekenhuis om de MMT-arts weer op te halen. Samen vliegen ze terug naar de helikopterbasis, klaar voor de volgende oproep. Wanneer door slechte weersomstandigheden of technisch onderhoud niet kan worden gevlogen, maakt het MMT gebruik van een speciaal ingerichte MMT-auto.”
Vervoert de traumahelikopter dan geen patiënten?
Artze: “Bijna nooit, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. In de regio Haaglanden is het eigenlijk altijd sneller en makkelijker om een patiënt per ambulance naar het ziekenhuis te rijden. De COVID-periode was een uitzondering. Er was een moment dat onze IC-afdeling geen bedden meer vrij had voor nog meer COVID-patiënten. Toen zijn patiënten met de traumahelikopter van het HagaZiekenhuis naar het Universitair Medisch Centrum in Groningen verplaatst. De helikopter vloog toen niet vanaf het helidek, maar vanaf het parkeerterrein. Daar was het makkelijker om IC-patiënten in de helikopter te plaatsen.”
Er vliegt een traumahelikopter naar het HagaZiekenhuis toe. En dan?
Richard: “De beveiligingsmeldkamer krijgt bericht van de piloot dat de helikopter onderweg is. We hebben dan 15 tot 20 minuten om voor te bereiden. Een beveiliger (helicopter landing officer) gaat naar het helidek. In de technische ruimte onder het dek doet hij een brandvertragende overall aan en een veiligheidshelm op. Hij zet de verlichting op het dek aan, waardoor de piloot ziet dat hij kan landen. Tijdens de landing blijft de beveiliger veilig onder het dek. Daar kan hij - bij een noodsituatie - de blusinstallatie activeren.”
Waar komt de traumahelikopter eigenlijk vandaan?
Artze: “Nederland heeft 4 traumahelikopters. De Lifeliners (type EC-135) zijn eigendom van Medical Air Assistance, het vliegbedrijf van de ANWB. Hun standplaatsen zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. In onze regio vertrekt de helikopter vanaf Rotterdam The Hague Airport.”
Is het landen van een helikopter op het dak niet gevaarlijk?
Richard: “Veiligheid is heel belangrijk. Jaarlijks wordt gecontroleerd of we nog voldoen aan de eisen. Zo zijn er specifieke kleuren voor de belijning op het dek. Ook is een blusinstallatie verplicht voor als er een ongeluk gebeurt. De installatie heeft 6 sproeikoppen en een zelfvullende tank met 10 duizend liter water en schuim. Verliest de helikopter bij een ongeluk brandstof? Dan loopt dit via speciale opvanggoten langs het dek naar een veilige ondergrondse tank.”
Het helikopterdek staat in een woonwijk. Hoe vlieg je daar veilig naartoe?
Richard: “De helikopter moet veilig in- en uit kunnen vliegen. Te hoge bomen in de omgeving zijn een stukje ingekort of weggehaald. Verder is in het ontwerp van de nieuwbouw rondom het ziekenhuis rekening gehouden met de aanvliegroute. Op enkele daken staan signaallampen. Daardoor kan de piloot ook bij minder goed zicht veilig zijn weg vinden.”
En wat als er sneeuw op het helikopterdek ligt?
Richard: “Ons helikopterdek heeft vloerverwarming! Als de temperatuur onder een bepaalde waarde daalt, gaat deze verwarming automatisch aan waardoor sneeuw en ijs niet op het dek blijven liggen.
Wist u dat…
…alle landingen in een logboek worden bijgehouden. In de eerste helft van 2022 waren het er 22, maar het aantal verschilt per jaar.