DNA-test voorkomt bijwerkingen chemokuur

14 september 2022

Met de uitslag van een DNA-test is de juiste dosering medicatie vast te stellen. Dat blijkt uit onderzoek onder patiënten met darm- en alvleesklierkanker. Een juiste dosering voorkomt ernstige bijwerkingen tijdens hun behandeling. Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven nam het initiatief voor dit onderzoek. Meerdere ziekenhuizen in Nederland deden mee. Oncoloog Danny Houtsma droeg bij vanuit het HagaZiekenhuis.

Levensbedreigend

Waar gaat het om? Patiënten met darm- of alvleesklierkanker krijgen chemokuren met het medicijn irinotecan. Bij een op de tien patiënten breekt het lichaam dit medicijn minder goed af. Dat kan leiden tot ernstige bijwerkingen, soms zelfs levensbedreigend. Nederland telt gemiddeld 2500 patiënten met darm- of alvleesklierkanker. Tien procent van hen krijgt last van bijwerkingen. De helft daarvan komt vanwege de bijwerkingen in het ziekenhuis terecht.

Juiste dosering

Patiënten krijgen nu voor de behandeling een DNA-test. De uitslag komt in een DNA-paspoort. Hierin staat het farmacogenetisch profiel van de patiënt. Dat geeft aan hoe het lichaam reageert op verschillende medicijnen. “Elk mens heeft een uniek profiel, maar ook een unieke stofwisseling” legt Danny uit. “Dat betekent dat iedereen anders kan reageren op dezelfde medicatie. Met de kennis van het profiel kunnen we de juiste dosering geven.”

Uit de DNA-testen van het onderzoek bleek dat patiënten met een mutatie in het UGT 1A1-gen slecht reageren op het middel irinotecan. “We kwamen er achter dat een lagere dosering in die groep ook effectief kan zijn. De bijwerkingen zijn dan veel milder. Een extra opname is dan vaak niet nodig.”

Gezamenlijk onderzoek

Danny is blij voor deze patiënten. Daarnaast ervaart hij ook de toegevoegde waarde van samen onderzoek doen met meerdere ziekenhuizen. “In die zin is het mooi dat we nu ook gaan samenwerken met het Centre for Human Drug Research (CHDR) uit Leiden. Daar krijgen veel patiënten voordeel van.” Het HagaZiekenhuis tekende voor deze samenwerking een intentieverklaring. Het CHDR onderzoekt de effecten van nieuwe en bestaande geneesmiddelen bij de mens. “Deze samenwerking is een stimulans voor het innovatieve en wetenschappelijke klimaat in het HagaZiekenhuis.”