Eerste RHG-zorgpad van het Hartcentrum is een feit

29 mei 2018

Medewerkers van het HagaZiekenhuis, Reinier de Graaf en LangeLand Ziekenhuis vierden onlangs gezamenlijk een feestje. De reden? Er werd met elkaar een zorgpad Coronaire Bypass Chirurgie (CABG = coronary artery bypass grafting) ontwikkeld. De eerste in een reeks van zorgpaden die de ziekenhuizen ontwikkelen voor de 3 ziekenhuizen samen. Het CABG-zorgpad is bedoeld voor patiënten uit een van de ziekenhuizen die een bypassoperatie moeten ondergaan. Net als bij andere zorgpaden is de behoefte van de patiënt het uitgangspunt.

BypassoperatieEen patiënt die in Reinier de Graaf, het LangeLand Ziekenhuis of het HagaZiekenhuis een bypassoperatie krijgt, wordt altijd in het Hartcentrum in het HagaZiekenhuis geopereerd. De voorbereiding, behandeling en nazorg moeten altijd volgens dezelfde procedures worden uitgevoerd. Daarom is er nu een overkoepelend zorgpad voor ontwikkeld. Eén zorgpad ontwikkelen voor 3 ziekenhuizen is nog niet zo eenvoudig. Dat bleek wel tijdens de feestelijke bijeenkomst op 22 maart in het HagaZiekenhuis. Diverse sprekers vertelden vanuit hun eigen ervaring en visie waarom het zorgpad zo belangrijk is, maar ook wat de haken en ogen waren. Unithoofd Nicole ten Grotenhuis, samen met interventiecardioloog Mathijs Bax coördinator van dit zorgpad, geeft uitleg: "De processen zoals de zorg, het vervoer van het ene naar het andere ziekenhuis, de wachttijden, ICT, administratie, planning … ze gaan in ieder ziekenhuis anders. Dat moet eerst in beeld worden gebracht en worden gelijkgetrokken. Daarnaast heeft ieder ziekenhuis zijn eigen cultuur. Ook daarin moet je bij elkaar zien te komen. Uiteindelijk wil je als resultaat een tevreden patiënt die goed geïnformeerd is en duidelijkheid krijgt. Of hij nou uit het Haga, LangeLand of Reinier komt."

Uitmuntende zorg

Nicole: "De patiënt wil de best mogelijke zorg krijgen, de dokter wil uitmuntende zorg leveren, de medewerkers willen uitstekend werk afleveren en de verzekeraar wil zien dat we kwaliteit leveren. Een zorgpad is een goede methode om de zorg optimaal te krijgen en te houden door voortdurend te verbeteren als dat nodig is en aanpassingen te doen als er iets verandert. Omdat alle patiënten in het HagaZiekenhuis geopereerd worden, moet het zorgpad binnen alle ziekenhuizen hetzelfde zijn."

Alle medewerkers die hun steentje hebben bijgedragen aan het ontwikkelen van het zorgpad mogen van Nicole tevreden terugkijken. "We zijn trots dat iedereen er zo fanatiek mee aan de slag is gegaan. Het is voor ons een leermoment geweest in aanloop naar het ontwikkelen van volgende zorgpaden."

Mooie resultaten

Tijdens de feestelijke bijeenkomst kregen innovatievoorbeelden zoals de succesvolle eerste ECMO-behandeling op de SEH (behandeling met draagbare hart-/longmachine) en de eerste aortaklepvervanging in Nederland via de RAT-methode (een klein sneetje in de borst) aandacht.