Familie voert actie voor dialyseafdeling HagaZiekenhuis

04 april 2018

Ze doen het vooral sámen, benadrukt Wilma Voskamp. Zij, haar kinderen Joost en Inge van der Wijden, hun partners Carien Bui en Sijmen Draak én Cariens broer Jimmy, voeren al weken actie voor de Nierstichting en de afdeling Dialyse van het HagaZiekenhuis. Dit doen ze ter nagedachtenis aan hun pater familias Henk van der Wijden, die op 6 mei 2017 na een niertransplantatie op 54-jarige leeftijd overleed.

Wilma en Inge Voskamp met appeltaartenWilma heeft inmiddels vele tientallen appeltaarten verkocht, Joost heeft een loterij georganiseerd en alle zes lopen ze op 22 april de 12 kilometer Mud Masters Obstacle Run in Haarlemmermeer. "Wij willen een zware fysieke prestatie leveren, net zoals veel nierpatiënten dat dagelijks moeten doen", licht Wilma toe. Met het geld dat de familie bijeenbrengt, doneert ze drie dialysefietsen aan het HagaZiekenhuis. Deze fietsen, die worden vastgemaakt aan het bed waarop de patiënt dialyseert, leveren talloze gezondheidsvoordelen op. De resterende opbrengst gaat naar de Nierstichting.

Haar man Henk heeft zelf niet op een dialysefiets gezeten, vertelt Wilma. "Henk was sportief, maar toen hij moest gaan dialyseren, was zijn conditie al veel te slecht." Henk leed aan PSC (primaire scleroserende cholangitis), een zeldzame ziekte waarbij de galwegen binnen en buiten de lever ontstoken zijn. Als gevolg hiervan had hij in 1996 een levertransplantatie ondergaan. "Met deze lever heeft hij 18 jaar goed kunnen leven. Maar in 2014 kreeg Henk allerlei klachten en bleek zijn nierfunctie hard achteruit te zijn gegaan. In juni 2015 moest hij gaan dialyseren in het HagaZiekenhuis en tegelijk startten we een traject voor een donornier. Mijn zus zou via een cross-overtraject een nier aan Henk doneren."

Heel erg ziek

Door een opeenvolging van problemen en tegenslagen zou Henk uiteindelijk bijna 2 jaar moeten dialyseren. "Die dialyseperiode was ontzettend belastend; Henk vond het verschrikkelijk. Het kostte enorm veel tijd, Henk had een dieet en een vochtbeperking en zijn conditie ging hard achteruit. Hij was gewoon heel erg ziek." Pas op 21 april 2017 vond de niertransplantatie in een ander ziekenhuis plaats. Zoon Joost vertelt: "Mijn vader had zelf het gevoel dat de kans groot was dat de transplantatie niet zou slagen." Wilma: "Hij was zich bewust van het feit dat het niet zou kunnen aanslaan."

Henk overleed 15 dagen na de transplantatie aan de gevolgen van een bacteriële infectie in zijn bloedbaan. Wilma: "Er zijn rondom de transplantatie veel onduidelijkheden geweest. Dit heeft niet geleid tot zijn overlijden, maar heeft wel een deuk opgeleverd in de verwerking ervan. Na een aantal gesprekken in dat ziekenhuis gevoerd te hebben, zijn er protocollen veranderd. Dit heeft mij geholpen bij het verwerken. En nu hebben wij als familie gedacht: we gaan er iets positiefs van maken door aandacht te vragen voor donatie en voor de Nierstichting. "

In mei zal de familie een cheque voor de dialysefietsen overhandigen aan de afdeling Dialyse van het HagaZiekenhuis. De sfeer en bejegening op deze afdeling heeft de familie als "heel erg prettig" ervaren.