Fietsers Den Haag–Texel behalen recordopbrengst: 60.000 euro voor JKZ

04 juli 2018

Ruim 60.000 euro reden de 210 fietsers vrijdag 29 juni bij elkaar tijdens de 155 kilometer lange sponsortocht Den Haag - Texel. Geld dat bestemd is voor een nieuwe buitenspeeltuin voor de kinderen van het Juliana Kinderziekenhuis. Nooit eerder fietsten de deelnemers zoveel geld bij elkaar. Het was de 10e tocht, reden om de bescheiden bestuursleden van de sponsortochtorganisatie vooraf te huldigen tot ‘Helden van het JKZ’.

Fietsers Den Haag–Texel

Burgemeester Pauline Krikke gaf om 9 uur het startschot, waarna de fietsers achter de politiemotoren door de lichtstraat van het HagaZiekenhuis vertrokken. Krikke reed op een Haga-fiets de eerste meters mee en zwaaide buiten iedereen uit. Het peloton reed samen tot de Watertoren in Scheveningen, waarna iedereen in eigen tempo de wind trotseerde richting Texel.

Deelnemer Karin Schrage: "Die start door de lichtstraat is uniek. Het is zo gaaf om onder begeleiding van de motoragenten door de lichtstraat te fietsen. Het gejuich en applaus van collega's en bezoekers van het ziekenhuis … kippenvel en tranen in m'n ogen."

Fietsen tegen de wind

De krachtige noordenwind was overigens de enige 'tegenvaller' die dag. Het warme weer, de saamhorigheid en de geweldige sfeer gaven de rijders een wind in de rug-gevoel. De route ging via het eerste rustpunt Bloemendaal door natuurpark Kennemerduinen, de pont bij IJmuiden, door het Noordhollands Duinreservaat naar Bergen aan Zee. Hier kregen de wielrenners een uitgebreid gesponsord buffet en waren ze klaar voor de laatste 50 kilometers naar Den Helder voor de boot naar Texel.

Onderweg moest nog wel even de beruchte Hondse Bossche Zeewering geslecht worden, met de kale, onbeschutte vlakte waar windkracht 5 je makkelijk wegblaast. Maar alle fietsers bleven overeind en konden bijkomen op de boot naar Texel. Daar restte nog slechts 10 kilometer voor de overnachting in groepsverblijf De Zilvermeeuw. Daar kreeg elke deelnemer een meer dan verdiende medaille en kon iedereen aansluiten bij de barbecue en het knallende slotfeest in een circustent.

Lof voor handbiker

Veel lof was er voor Justin van Bemmel. De oud-patiënt van het JKZ volbracht als eerste handbiker de tocht. Als deelnemer wist hij ruim 2600 euro aan sponsorgelden binnen te halen. Daarvoor bracht hij diverse bedrijven bezoekjes om te vertellen waarvoor hij fietste en wat er met het geld zou gebeuren.

JKZ-kinderfysiotherapeut Cocky Mesman-Ruigrok: "Ik heb veel bewondering voor de vrijwilligers die door hun enthousiasme de fietsers veel energie geven. Het prachtige afwisselende duinlandschap maakt dat de tijd vliegt. De tocht was dit jaar echt heel zwaar door de harde noordenwind, maar ik heb genoten. Ik fietste in een gezellige groep en we hebben er met elkaar ervoor gezorgd dat we er zouden komen. Volgend jaar weer!"

De drie bestuursleden van Den Haag - Texel werden voor al hun inspanningen benoemd tot Helden van het JKZ. Rob de Munck, André van der Zwart en Wouter van der Zee willen nooit in de schijnwerpers staan, maar waren toch geraakt. Penningmeester André: "Stiekem voelde ik mij wel vereerd met de verrassing van de huldiging." Voorzitter Rob: "Wat Den Haag - Texel zo bijzonder maakt, is het enorme saamhorigheidsgevoel en de geweldige sfeer. We doen het met z'n allen, steunen elkaar en wachten op elkaar."