Geen gratis wegwerpverpakkingen meer in HagaZiekenhuis Den Haag

01 juli 2023

Sinds 1 juli 2023 gelden in Nederland nieuwe richtlijnen voor voedselverpakkingen. Het is niet meer toegestaan om gratis (plastic) wegwerpverpakkingen aan te bieden als u iets te eten of drinken koopt. Ook in het HagaZiekenhuis houden we ons aan deze landelijke regels.

Wat merkt u van de nieuwe regels?

Daar waar dit mogelijk is, vervangt het HagaZiekenhuis op locatie Den Haag de wegwerpverpakkingen voor herbruikbare varianten:

Koopt u koffie of thee om mee te nemen?
Dan schenken wij deze in een herbruikbare beker. U betaalt hier € 1,- statiegeld voor. We maken gebruik van de WeCup beker. In Den Haag en omstreken zijn diverse WeCup Partners waar u de beker in kunt wisselen voor statiegeld. Het is ook mogelijk de beker in het ziekenhuis om te wisselen voor een schoon exemplaar.

Drinkt u uw koffie of thee op in de Espressobar of restaurant HagaPlaza?
Dan schenken wij deze in een porseleinen mok of glazen beker. U betaalt hiervoor geen extra bedrag.

Koopt u een maaltijd in HagaPlaza?
Broodjes kunt u verpakken in een volledig papieren zak. Omdat nog niet voor alle producten (zoals salade en soep) goede herbruikbare voedingsverpakkingen zijn gevonden, eist de regeling dat we een bedrag rekenen voor de huidige verpakkingen waar nog plastic in zit verwerkt. Volgens de regeling kan het ziekenhuis de inkomsten gebruiken om een herbruikbaar alternatief te onderzoeken en door te voeren. Zodra er herbruikbare alternatieven zijn, betaalt u geen extra kosten meer. Per verpakkingsmateriaal betaalt u € 0,05. Dat is conform de landelijke richtlijn.

Op sommigen verpakkingen staat vermeld dat deze 100 procent recyclebaar of composteerbaar zijn. Toch moeten wij ook hierop € 0,05 in rekening brengen. In de regeling wordt namelijk geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten plastics. In dit geval zijn het plastics van biologische oorsprong. Deze zijn wel afbreekbaar of composteerbaar, maar net zo schadelijk als ze in het milieu terechtkomen. Aangezien de maatregel is bedacht om het zwerfafval te verminderen, moet er vanuit de richtlijn ook voor deze verpakkingen een toelage worden betaald.

Eet u uw maaltijd op in het restaurant? Dan gebruikt u altijd het porseleinen servies en metalen bestek.

Uitzondering

Op een aantal plekken mogen nog wel plastic wegwerpbekers en -voedselverpakkingen gebruikt worden vanwege veiligheids- en hygiënevoorschriften. Er geldt een uitzondering voor poliklinieken, EHBO`s en huisartsenposten. Hier krijgt u drinken nog wel uit een wegwerpbeker.

Op locatie Zoetermeer worden andere maatregelen genomen. Daarover leest u later meer.

Meer weten?

Wilt u meer weten over deze nieuwe wetgeving? Kijk dan op de websites van de Rijksoverheid.