Glaskunstwerk is verhuisd van Sportlaan naar HagaPlaza

08 september 2021

Restaurant HagaPlaza is verrijkt met een prachtig glaskunstwerk van kunstenaar Jaap Nanninga. Voor veel collega’s en bezoekers is het een mooie herinnering aan de voormalige locatie Sportlaan. Het culturele erfgoed is namelijk een van de topstukken uit de kunstcollectie van het Rode Kruis Ziekenhuis.

Kunstenaar Jaap Nanninga kreeg in 1959 de opdracht twee kunstwerken te maken voor de weerszijden van de ambulancesluis aan de Sportlaan. Het glaswerk, gemaakt door glasbedrijf Tetterode uit Amsterdam, kreeg de warme kleuren groen, geel en rood, gecombineerd met diverse tinten blauw. Door een windhoos sneuvelde het kleinste raam en vanwege een verbouwing verdween het overgebleven kunstwerk tijdelijk in de opslag.

(tekst loopt door onder foto)

Op de foto (van links naar rechts): Dina May van Leeuwen en Vincent van Wegberg van de Kunstcommissie en Gerwin Slappendel, projectleider Techniek

Nieuwe prominente plek

Eind jaren negentig kreeg het bij de herinrichting van de centrale hal weer een eervolle, prominente plek in de gang naar de poliklinieken op locatie Sportlaan. Inmiddels is locatie Sportlaan als ziekenhuis gesloten. Daarom verhuisde het kunstwerk woensdag 8 september naar de gang van de vergaderruimten van het HagaPlaza restaurant aan het Els Borst-Eilersplein 275.

Precisiewerk

De verhuizing was een echt precisiewerk. Het kunstwerk van 2.70 x 2.50 meter is uiterst breekbaar en weegt ongeveer 600 kilo. Het glaswerk werd voorzichtig van de muur gehaald en vervoerd in een speciaal daarvoor gemaakte verhuiskist. Het werk van Nanninga is inmiddels weer in volle glorie te bewonderen.

Over de kunstenaar Jaap Nanninga

Jaap Nanninga, geboren in Winschoten, was de oudste in een gezin van tien kinderen. Al vroeg tekende en musiceerde Jaap en voelde zich sterk aangetrokken tot schilderen en tekenen. Aanvankelijk was hij reclameschilder en tekenaar voor de etalages van de sigarenwinkels van Niemeijer. Pas op latere leeftijd zou hij als kunstenaar starten.

Hij volgde een studie aan de Vrije Academie te Groningen. Nadat zijn huwelijk in 1936 strandde leefde hij met paard en woonwagen een zwervend bestaan.

Uiteindelijk vestigde hij zich definitief in Den Haag. Eerst nog met zijn woonwagen, later verhuisde hij naar het schildershuis, de voormalige kantine van de Haagse Academie. Hier woonden en werkten ook andere schilders, waaronder Paul Citroen.

Door vriendschap met baron van Wijngaarden, burgemeester van Wassenaar, kon Nanninga in 1949 een tijd wonen in diens buitenhuis bij Cagnes-sur-Mer in Frankrijk. Onder invloed van kubisme en de Franse abstracte kunststromingen zou Nanninga verder in een abstracte stijl gaan werken. Aan zijn leven kwam op tragische wijze een einde. In 1962 botste hij in Den Haag met grote snelheid tegen een tram en overleed.