HagaZiekenhuis scoort hoog bij bevolkingsonderzoek darmkanker

18 juli 2018

De afdeling Maag-Darm-Lever (MDL) van het HagaZiekenhuis boekt zeer goede resultaten bij het uitvoeren van het bevolkingsonderzoek darmkanker. Bij het HagaZiekenhuis zijn patiënten snel aan de beurt, ervaren zij minder last of pijn tijdens het onderzoek en worden meer voorlopers van darmkanker (adenomen) gevonden per colonoscopie dan gemiddeld in Nederland. Dit blijkt uit recent onderzoek van het RIVM.

HagaZiekenhuis scoort hoog bij bevolkingsonderzoek darmkanker

MDL-arts Michael van der Voorn (bovenste rij, tweede van rechts) licht de resultaten toe: "Sinds 2014 doen we hier de intakes en colonoscopieën (kijkonderzoek in de dikke darm) bij mensen bij wie bloed in de ontlasting is aangetroffen tijdens het bevolkingsonderzoek naar dikkedarmkanker. Om dat als ziekenhuis te mogen doen, moet je aan veel kwaliteitseisen voldoen. Elk jaar wordt door het RIVM gekeken wat onze resultaten zijn door middel van een audit. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken hoeveel volledige scopieën zijn uitgevoerd, hoeveel poliepen er gemiddeld worden verwijderd en hoe comfortabel patiënten zich tijdens de colonoscopie voelen. Er wordt per ziekenhuis en per individuele arts gekeken hoe hoog de kwaliteit is die wij leveren. En die is op alle belangrijke punten hoger dan landelijk gemiddeld, blijkt uit het onderzoek van afgelopen juni."

Ongemak beduidend lager

Het onderzoek heeft betrekking op de resultaten van 2017. In dat jaar zijn in het HagaZiekenhuis 380 intakegesprekken gevoerd en hebben er 300 colonoscopieën plaatsgevonden (kijkonderzoek in de dikke darm). Michael van der Voorn: "Wij scoren op veel punten boven het landelijk gemiddelde. Neem bijvoorbeeld onze doorlooptijden. Na het intakegesprek moet een patiënt binnen twee weken een colonoscopie krijgen. Dat lukt landelijk in 84% van de gevallen en bij ons in 91,8%. Daar hebben wij als afdeling ook veel energie in gestoken. Ook lukt het in het Haga om bij 98% van de colonoscopieën de gehele dikke darm te bekijken, terwijl het landelijke gemiddelde op 96% ligt. Daarnaast is het percentage patiënten dat ernstig ongemak ervaart tijdens de colonoscopie bij ons beduidend lager dan het landelijk gemiddelde: 2,1 % ten opzichte van 4,6%.
Een ander resultaat waar wij trots op zijn, is de hoeveelheid adenomen die wij gemiddeld vinden tijdens een colonoscopie. Adenomen zijn de voorlopers van darmkanker en hoe meer je er gemiddeld vindt, des te hogere kwaliteit je levert. Wij vinden per scopie 2,3 adenomen, terwijl het landelijk gemiddelde op 1,7 staat. Wij doen het dus echt goed hier."

Bevolkingsonderzoek darmkanker

Alle Nederlandse mannen en vrouwen van 55 tot en met 75 jaar worden elke twee jaar uitgenodigd om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek naar darmkanker. Zij krijgen een zelfafnametest thuisgestuurd waarmee zij ontlasting kunnen opsturen naar een laboratorium. Indien er bloed in de ontlasting wordt gevonden, volgt een intakegesprek in een ziekenhuis en zo mogelijk een colonoscopie (kijkonderzoek in de dikke darm). Hiermee kan worden vastgesteld of er sprake is van darmkanker of niet. Door het bevolkingsonderzoek darmkanker kunnen volgens het RIVM op termijn 2400 sterfgevallen per jaar worden voorkomen.