Haga-verpleegkundige geeft les over de hele wereld

20 juni 2019

Judith van Steijn is al 20 jaar spoedeisendehulpverpleegkundige, maar reist ook de wereld over als zelfstandig verpleegkundedocent. Ze gaf in Ethiopië les over te vroeg geboren baby's, in Abu Dhabi over het gebruik van zandbedden en in Zanzibar over de spoedeisende hulp. Elk jaar assisteert ze bovendien in Marokko een operatieteam dat kinderen met klompvoeten opereert. En in Den Haag geeft ze ook nog les aan kinderen uit achterstandswijken.

Haga-verpleegkundige Judith van Steijn

Judith (op de foto te zien op Marokkaanse televisie) werkt op de (kinder)spoedeisende hulp en in het Juliana Kinderziekenhuis. Sinds kort doet ze dat in de flexpool, zodat ze nog tijd overhoudt om les te geven in binnen- en buitenland. "Ik vind het leuk om van alles en nog wat te doen", verklaart Judith haar ondernemingslust. "Je leert er heel veel van en het is leuk om jezelf uit te dagen om dingen te doen die je helemaal niet kunt." Onlangs was ze drie dagen in Abu Djabi om les te geven over zandbedden. "Terwijl ik nog nooit een zandbed van dichtbij had gezien! En mijn Engels is ook niet om over naar huis te schrijven. Maar ik heb een heel groot netwerk, daar kan ik snel veel informatie uit ophalen. Zandbedden worden gebruikt voor mensen die heel grote wonden hebben. Het is een grote bak zand met een strak laken erover. Omdat er een blower op het zand staat, komen de mensen als een hovercraft boven het bed te liggen. Daardoor genezen de wonden veel sneller."

Reanimatieles

In Nederland geeft Judith les op de IMC weekendschool waar kinderen uit achterstandswijken als Transvaal en de Schilderswijk komen. "Het zijn kinderen uit groep 7/8 en de brugklas die hier dingen leren waar ze anders niet mee in aanraking zouden komen. De school duurt drie jaar en elk jaar is er een module die draait om de gezondheidszorg. Ik leer ze EHBO, een verbandje aanleggen, de stabiele zijligging of geef ze reanimatieles. Ook gaan we in ziekenhuizen kijken, bijvoorbeeld in de gipskamer." Enthousiast: "Het leuke is dat kinderen op die leeftijd heel ontvankelijk zijn; er beklijft veel van de lessen. Hoe mooi zou het zijn als een paar van hen in het Haga hun opleiding zouden gaan doen?!"

Nederig makend

In het najaar gaat Judith voor de zesde keer naar Marokko om te assisteren bij operaties van kinderen met klompvoetjes. "In Marokko is er maar 1 kinderarts per 1 miljoen kinderen. We opereren daar de allerarmste kinderen die soms alleen maar kunnen kruipen. In een week opereren we daar zo'n 30 patiëntjes. Het bizarre is dat je in die week het leven verandert van 30 gezinnen. Het kind is niet meer gehandicapt en kan een 'normaal' leven leiden. Vader en moeder kunnen eindelijk ontspannen. Die mensen zijn ook tot op het bót dankbaar, staan te applaudisseren als je langsloopt. Dat is heel nederig makend."

Bergschoenen gezocht

Voor de geopereerde patiëntjes is Judith 'on a mission': bergschoenen verzamelen die de Marokkaanse kinderen na hun klompvoetoperatie kunnen dragen. "In Nederland loopt bijna niemand meer op bergschoenen, terwijl veel kinderen ze wel hebben. In Marokko zijn ze helemaal niet te krijgen. En dit is nu net het soort stevige schoen dat kinderen nodig hebben als ze uit het gips komen. Ze lopen daar zelf op schoenen die geen stevigheid geven. En als je heel slappe enkelbanden hebt, ga je naast je voet lopen. Dat verpest dan een deel van het resultaat van de operatie en dat is zonde."

Heb jij bergschoenen om deze patiëntjes te helpen? Judith zoekt stevige, goed uitziende schoenen van maat 27 tot en met 42. Neem contact met haar op via: j.vansteijn@hagaziekenhuis.nl.