HagaZiekenhuis breidt COVID-testcapaciteit uit met 450 %

12 november 2020

Geen 200 maar 900 coronatesten per dag. Dat aantal kan het HagaZiekenhuis nu afnemen dankzij 3 nieuwe testmachines, 6 extra laboranten en verdubbeling van het aantal diensten. In ons nieuwe COVID-laboratorium kunnen we nu meer en sneller patiënten en medewerkers testen. Ook verwerkt het Haga de testen van medewerkers en patiënten van verpleeg- & verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) en de huisartsen van Hadoks. De restcapaciteit is beschikbaar om coronatesten uit te voeren voor de GGD .

Heeft een medewerker gezondheidsklachten die kunnen duiden op COVID-19? Dan testen we direct. Hoe sneller de uitslag hoe beter. Want zorgmedewerkers moeten thuis de uitslag van hun test afwachten. Dat zorgt voor problemen in de roosters. Blijkt uit de test dat de medewerker niet is besmet? Dan kan deze direct weer aan de slag.

PCR-test

Om te testen of iemand het coronavirus heeft, gebruiken we een zogenaamde PCR-test. Met 2 lange wattenstaven wordt een uitstrijkje gemaakt van het slijmvlies in de keel en neus. De laboranten in het COVID-lab deactiveren eerst de virussen in dit testmateriaal. Daarna zoeken ze met speciale apparatuur naar het coronavirus. Ze beginnen met het isoleren van het RNA (een soort DNA) uit het onderzoeksmateriaal. Vervolgens zoeken ze naar een stukje RNA dat specifiek is voor het virus. Door dit stukje te vermenigvuldigen, kan de apparatuur meten of het virus aanwezig is. Voor dit onderzoek is geavanceerde apparatuur nodig.

Nieuw laboratorium

In het laboratorium was al een ruimte beschikbaar die voldeed aan de eisen. In nauwe samenwerking met vastgoed en techniek is deze ruimte in hoog tempo geschikt gemaakt voor dit type onderzoek. Hier is nu het laboratorium speciaal voor COVID-testen ingericht. Het HagaZiekenhuis heeft hier 3 extra testmachines geïnstalleerd om deze analyses uit te voeren.

Uit onderzoek bleek dat de aanschaf van deze apparatuur en de inzet van extra laboranten financieel haalbaar was. De opbrengsten van medewerkers die snel weer aan het werk kunnen, zijn namelijk hoger dan de kosten voor de extra apparatuur en mensen. Bovendien scheelt het voor de werkdruk enorm.

nieuwe testapparatuur COVID-lab