HagaZiekenhuis eerste ziekenhuis met nieuw hoofdhuidkoelingsapparaat

03 oktober 2018

Het is een bekende bijwerking van chemotherapie: het uitvallen van het hoofdhaar. Door middel van hoofdhuidkoeling kan dit (grotendeels) voorkomen worden. Het HagaZiekenhuis heeft als eerste ziekenhuis in de Benelux de nieuwe Paxman PSCS gekregen, een geavanceerd hoofdhuidkoelingssysteem.

Oncologieverpleegkundige Edith Boersma met de Paxman PSCS

Hoofdhuidkoeling wordt vooral gebruikt bij chemotherapie met taxanen. Deze geneesmiddelen krijgen patiënten onder andere toegediend bij de behandeling van borstkanker. Haaruitval is een bekend gevolg van deze chemotherapie. Met het hoofdhuidkoelingsapparaat kunnen we dit nu voor een groot gedeelte voorkomen.

De hoofdhuidkoeling begint een half uur voor het inlopen van de chemotherapie en duurt tot anderhalf uur erna. De patiënt draagt een kap waarin een vloeistof zit die gekoeld kan worden. Deze kap koelt de hoofdhuid, vaten en haarvaten tot enkele graden onder nul. Door de koeling bereikt de chemotherapie de haren minder makkelijk of zelfs helemaal niet. Hierdoor valt het hoofdhaar minder of niet uit.

Minder klachten

Binnen het HagaZiekenhuis behoort hoofdhuidkoeling bij chemotherapie al meer dan tien jaar tot de mogelijkheden. De nieuwe Paxman PSCS is in een aantal opzichten een verbeterde versie van het oude apparaat. Zo passen de kappen beter op het hoofd, waardoor oren en voorhoofd bijna niet meer voor bevriezing beschermd hoeven te worden. Ook maakt de PSCS gebruik van segmentkoeling: er worden steeds kleine stukjes hoofdhuid op verschillende plekken afwisselend gekoeld. Die afwisseling merken patiënten overigens niet. Door de segmentkoeling ervaren patiënten minder klachten (zoals jeuk of haarpijn) na het koelen.

Op de foto: Oncologieverpleegkundige Edith Boersma met de Paxman PSCS