HagaZiekenhuis opereert ook op zaterdag

29 september 2022

Tijdens de coronapandemie is veel zorg in de Nederlandse ziekenhuizen uitgesteld. Ook de wachtlijsten voor operaties groeiden. Om de wachtlijsten te verkorten, opereert het HagaZiekenhuis ook op zaterdagen.

HagaZiekenhuis operatie

“Normaal gesproken doen we dat alleen in spoedgevallen”, vertelt Mariëtte Albers, unithoofd op de OK. “Maar nu staat ons team in het weekend ook klaar voor geplande operaties. In een periode van 12 weken opereren we 6 keer op zaterdag.”

“Er zijn op deze dagen 2 operatiekamers open. We kunnen daardoor tegelijkertijd 2 patiënten opereren. Het zijn allemaal korte ingrepen. De meeste zijn dagbehandelingen. Dat betekent dat patiënten maar één dag in het ziekenhuis hoeven te blijven. Ook de afdeling Dagbehandeling is op deze zaterdagen extra geopend voor de opvang van de patiënten. Zo verkorten we de wachtlijsten voor operaties bij KNO-, Urologie en Heelkunde-patiënten aanzienlijk”, gaat Mariëtte verder.

Om te kunnen opereren, moeten naast de chirurgen en anesthesioloog ook 4 OK-assistenten en 2 anesthesiemedewerkers aanwezig zijn. “De collega’s verdienen een groot compliment”, zegt Mariëtte tot slot. “In tijden van grote krapte op de arbeidsmarkt zou je denken dat het lastig is om personeel enthousiast te krijgen om ook nog op zaterdag te werken. Maar niets is minder waar. Iedereen doet het graag!"