Cardioloog Wilco Tanis over Haga Zorg Dichtbij: ‘Een aantal patiënten hoeft niet meer naar het ziekenhuis te komen’

03 april 2023

De bevolking groeit en vergrijzing neemt toe. Steeds meer patiënten hebben zorg nodig. Daarnaast worden hun gezondheidsproblemen ingewikkelder. Zorg moet dus slimmer georganiseerd worden. Het HagaZiekenhuis startte daarom programma Haga Zorg Dichtbij, waarin artsen en verpleegkundigen innovatieve ideeën bedachten om de juiste zorg op de juiste plek te bieden. Nu het programma klaar is, delen 7 betrokken collega’s hun ervaringen. Cardioloog Wilco Tanis bedacht voor het programma Haga Zorg Dichtbij een nieuw triagebeleid. Hierdoor kan de huisarts sommige patiënten zelf verder helpen en is een ziekenhuisbezoek niet meer nodig.

Als een huisarts een patiënt doorverwijst naar het HagaZiekenhuis, bleek dat niet altijd nodig, merkte cardioloog Wilco Tanis. “Het bezoekje was dan vrij kort: ik gaf de patiënt advies, of schreef een medicijn voor. Daarna kon de patiënt weer naar huis.” Zo’n ziekenhuisbezoek is kostbaar voor het ziekenhuis én de patiënt, die hier eigen risico over betaalt. Dat moest anders, vond Tanis.

Nieuw triagebeleid

Dankzij het programma Haga Zorg Dichtbij kon hij zijn plannen voor een triagebeleid realiseren. “Bij triage bepalen we de ernst van de hulpvraag. Moet de patiënt naar het ziekenhuis komen, of kan de huisarts de patiënt zelf helpen?”

Tanis geeft een voorbeeld van een huisarts die onderzoek heeft laten doen en twijfelt welk bloeddrukmedicijn het beste bij de patiënt past. “Voorheen verwees de huisarts deze patiënten naar ons. Nu kijken we eerst of dit ziekenhuisbezoek echt nodig is. Vaak kunnen we in het patiëntendossier en aan de uitslagen algauw zien wat nodig is. We bellen de huisarts dan voor overleg en geven advies. Daarna kan de huisarts zelf de patiënt verder behandelen.” Patiënten hoeven niet bang te zijn dat door deze nieuwe manier van werken ernstige aandoeningen worden gemist. Bij twijfel ziet de cardioloog de patiënten op de poli. “We zien nu alleen de patiënten die onze zorg écht nodig hebben. Zij hoeven hier niet onnodig lang op te wachten”, aldus Tanis.

(Tekst gaat verder onder foto)


Minder wachttijd

Inmiddels werken alle specialismen in het ziekenhuis volgens dit nieuwe triagebeleid. Voor Cardiologie betekent deze nieuwe werkwijze 5 procent minder policonsulten. “Bij de internisten is dit percentage zelfs nog hoger”, vertelt Tanis. “Zo’n 10 tot 15 procent van de patiënten hoeft niet meer naar het ziekenhuis te komen. Als je die cijfers landelijk doorrekent, zie je een enorme potentie op de besparing van tijd, geld én wachttijd.”

Teleconsultatie

Haga Zorg Dichtbij is ook de motor gebleken voor teleconsultatie. Alle specialismen werken hier inmiddels mee. In 2022 waren dat er 7.775. Cardioloog Tanis begon er als eerste mee en is nog steeds enthousiast. “Als een huisarts twijfelt over een diagnose of behandeling, kan daarover in ZorgDomein een vraag gesteld worden. Die beantwoord ik dan binnen drie werkdagen mét onderbouwing. “Veel huisartsen zijn hier enthousiast over”, stelt Tanis tevreden. “Want ze steken er iets van op, houden de regie over de behandeling en kunnen hun patiënt meteen geruststellen.”

Haga Zorg Dichtbij

De bevolking groeit en vergrijzing neemt toe. Steeds meer patiënten hebben zorg nodig. Daarnaast worden hun gezondheidsproblemen ingewikkelder. Om de zorg toekomstbestendig en betaalbaar te houden, sloten de overheid, zorgverzekeraars en ziekenhuizen in 2018 het bestuurlijk akkoord medisch specialistische zorg 2019-2022. Om aan deze ambitie bij te dragen startte het HagaZiekenhuis het programma het ‘Haga Zorg Dichtbij’. Meer weten over het programma? Kijk dan op www.hagaziekenhuis.nl/haga-zorg-dichtbij. Hier plaatsen we naast een projectenoverzicht en de terugblik van Wilco, ook de ervaringen van 6 andere betrokken collega's.

Naar het overzicht