Het zicht op Haga verandert

15 april 2019

Medewerkers en patiënten lopen al geruime tijd langs een bouwterrein naar de ingang van het HagaZiekenhuis. Het zicht op het HagaZiekenhuis verandert langzaam: over ruim een jaar is het ziekenhuis vanaf de bus- en tramhalte nauwelijks meer te zien. Zes woontorens met in totaal ruim 600 woningen zullen zich dan voor de gebouwen van het HagaZiekenhuis verheffen. Ondergronds is dan ook een parkeergarage met 800 plaatsen gerealiseerd voor bezoekers en medewerkers van het ziekenhuis.

Het bouwterrein is opvallend compact, maar de gebouwen die aannemer Heijmans hier bouwt zijn enorm. Ter vergelijking: de nog aan te leggen binnentuin tussen de gebouwen is groter dan het Haagse Plein. Om dit alles volgens planning in het tweede kwartaal van 2020 af te hebben, zijn er op dit moment 90 bouwvakkers per dag aan het werk. In de piekperiode, zo rond de zomer, zal dat aantal oplopen naar maar liefst 300! Dat vertelt Noël Kolvenbach, omgevingsmanager van De Schoone Ley (de naam van de nieuwe woonwijk): "Ondanks wat stagnatie vanwege de harde wind ligt het project redelijk op planning. De ruwbouwwerkzaamheden van de parkeerkelder zijn afgerond en we zijn met de ruwbouw van de 6 woontorens gestart. Vorige week hebben we met blok G, de woontoren aan de Leyweg, het hoogste punt bereikt."

Hieronder staat blok G met een rode stippellijn aangegeven:

Wil je een kijkje nemen bij de bouw?

Er zijn drie webcams geplaatst op het dak van het HagaZiekenhuis die uitkijken op de bouwplaats. Via de livebeelden is het mogelijk om mee te kijken met de werkzaamheden. De livebeelden zijn te hier te bekijken.