“Ik heb altijd gezegd dat ik 100 wil worden”

22 juli 2019

Na flink wat wilde jaren van roken, drinken en stappen werd een lange ziekenhuisopname een keerpunt in het leven van Theo van Leeuwen (81). De voormalig logistiek manager leeft nu gezond en spoort anderen aan om te gaan sporten.

Het grootste deel van zijn leven was Theo kerngezond, totdat hij in 1988 een acute blindedarmontsteking kreeg. Na de operatie kreeg hij een ernstige wondinfectie die er uiteindelijk toe leidde dat hij ruim een jaar in het toenmalige Ziekenhuis Leyenburg moest doorbrengen. "De dag na de operatie had ik een buik als een vrouw die op alledag loopt", vertelt de sympathieke tachtiger. "Opnieuw moest ik geopereerd worden. Ik bleek geïnfecteerd te zijn met een bacterie. Dat gaf vreselijk veel pijn. De wond barstte steeds open en ze hebben van alles geprobeerd om die buik dicht te krijgen. Maar dat lukte niet. Op een gegeven moment had ik een stoma en lag ik op de Intensive Care (IC). Daar lag ik lange tijd in coma en heb ik vier bijna-doodervaringen gehad. Die waren zo mooi… ik raak er nog steeds geëmotioneerd van. Maar ze wilden me boven nog niet hebben."

Veel gevoeliger geworden

Na ruim een jaar met een open wond te hebben geleefd, werd Theo's buik dichtgemaakt met huid uit zijn bovenbeen. Zijn buik werd nooit meer normaal - ook nu nog draagt hij een soort breukband - maar Theo stoort zich er niet meer aan. De bijna-doodervaringen betekenden een keerpunt in zijn leven. "Ik ben veel gevoeliger geworden", vertelt hij ernstig. "Ik ben makkelijker geëmotioneerd en zal niet snel meer op een insect of zo gaan staan, wat ik vroeger nog wel eens deed. En mijn leven is helemaal veranderd. Ik heb mijn wilde jaren gehad, met veel stappen, roken en drinken. Maar ik ben gezond gaan leven. Ik heb mijn sigaretten onder de kraan gehouden en het natte pakje boven op de kast gezet. Nou, daar staat het nog steeds. Mijn oprechte dank en complimenten gaan uit naar alle medewerkers van het ziekenhuis die mij gedurende deze periode hebben begeleid."

Gelukkig met mijn lichaam

Vandaag de dag eet Theo gezond ("Elke ochtend havermout met kurkuma, knoflook en gember en elke middag een harinkje met uitjes") en is hij elke dag bezig met sport en beweging. Hij doet aan thai chi, yoga en zumba en is met andere senioren actief op de velden van VV Laakkwartier tijdens het donderdagse ADO Old Stars 60+ Walking Voetbal. Wel kreeg hij nog twee tia's, waarvan de laatste begin 2019. Maar hij is goed hersteld. "Ik heb nu alleen nog last van mijn fijne motoriek", bekent hij. "Maar voor de rest ben ik echt gelukkig met mijn lichaam. Daar zorg ik nu ook goed voor en luister ik naar. Andere mensen aanmoedigen om goed voor zichzelf te zorgen is inmiddels ook een beetje mijn missie geworden. Ik zie zó veel mensen die weinig bewegen. Ik zeg altijd (in het plat Haags): 'Je stop nie met spogte omdat je te âhd wogt .Je wogt âhd omdat je stop met spogte.' Ik heb zelf altijd gezegd dat ik 100 wil worden."