Innovatie helpt HagaZiekenhuis met medicatieveiligheid

22 januari 2019

Het HagaZiekenhuis was begin 2017 een van de eerste ziekenhuizen die koos voor het MedEye medicatieveiligheidssysteem. Een innovatief systeem dat verpleegkundigen helpt in het medicatieproces en d.m.v. computer vison ondersteunt bij het veilig toedienen van medicatie en het voorkomen van medicatiefouten. Medisch directeur Karel Ronday van het HagaZiekenhuis legt uit waarom het ziekenhuis deze innovatie gebruikt.

Veilige zorg

Karel Ronday: "Wij willen onze patiënten veilige zorg bieden. Voor patiënten is zo'n medicatieveiligheidssysteem belangrijk want zij moeten erop kunnen vertrouwen dat ze de juiste medicatie in de juiste dosering op het juiste tijdstip krijgen. Sinds een aantal jaren zijn verschillende stappen in het medicatieproces al gedigitaliseerd. Het toedienen van medicatie aan de patiënt gebeurt door de verpleegkundige op de afdeling. Deze stap werd tot nu toe handmatig gecontroleerd. MedEye zorgt er nu voor dat de controle digitaal ondersteund wordt en is daardoor nog nauwkeuriger."

Belangrijke uitdaging

Vermindering van medicatiefouten is nog steeds een uitdaging voor de patiëntveiligheid. De belangrijkste fouten in het medicatiemanagementproces vinden o.a. plaats tijdens medicijntoediening. Fouten in dosering konden voor de komst van MedEye moeizaam worden ontdekt en hebben bovendien de grootste kans op ernstige gevolgen voor de patiënt. MedEye zorgt ervoor dat eventuele fouten tijdig worden herkend zodat deze de patiënt niet bereiken. Hierdoor wordt de toediening van tabletten maar ook van parenteralia aantoonbaar veiliger en makkelijker'.

Innovatieve technologie

Door gebruik te maken van verschillende technologieën helpt het systeem verpleegkundigen om alle soorten medicatie te verifiëren op juistheid. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een unieke gepatenteerde medicatiescanner. Deze herkent, d.m.v. beeldherkenning en machine learning, alle unieke eigenschappen van medicatie zoals grootte, vorm, dikte, kleur en breukstreep en vergelijkt deze met de door de arts voorgeschreven medicatie. Door de toevoeging van digitale procesondersteuning, helpt het verpleegkundigen ook in het volgen van het juiste proces. In het geval van High Risk medicatie, waarvoor een dubbele controle is vereist, helpt het systeem zelfs om de tweede check uit te voeren, waarmee tijd en kosten worden bespaard.

Digitale toedienverificatie wordt standaard care

Medicatieveiligheid is een onderwerp met vele facetten en met veel betrokken partijen. Medisch directeur Ronday: "Het blijft een uitdaging om de informatie goed over te dragen, niet alleen tussen zorgverleners binnen het ziekenhuis, maar ook tussen verschillende afdelingen onderling, van en naar de huisarts, de huisapotheek en andere zorginstellingen. Systemen worden wel steeds beter met elkaar verbonden, maar het kan altijd slimmer. We moeten als ziekenhuis vaststellen wat er nog beter kan en daarbij prioriteren. Op deze manier neemt de patiëntveiligheid verder toe. Een medicatieveiligheidssysteem is hiervan een heel mooi voorbeeld."