Keuzehulp helpt oudere leukemiepatiënt meebeslissen over behandeling

31 januari 2018

Oudere patiënten die de diagnose acute myeloïde leukemie (AML) krijgen, kunnen niet meer genezen. Wel zijn er behandelmogelijkheden (zoals chemotherapie), maar daar kan iemand flink ziek van worden en het verlengt de levensduur maar met gemiddeld 4 maanden. Kies je hier dan voor, of laat je je liever níet behandelen? De nieuwe keuzehulp van de afdeling Hematologie helpt de patiënt om een verantwoorde keuze te maken.

Keuzehulp helpt oudere leukemiepatiënt meebeslissen over behandeling

De digitale keuzehulp is ontwikkeld voor patiënten die de diagnose AML hebben gekregen en die 75 jaar of ouder zijn. Het is een online tool waarin de patiënt een uitgebreide uitleg krijgt over de behandelmogelijkheden en de consequenties van elke keuze. De uitkomst van de keuzehulp wordt opgestuurd naar de hematoloog. In het eerstvolgende consult bespreekt de hematoloog de uitkomst met de patiënt en dit leidt tot een gezamenlijke beslissing over de behandeling.

Blijven hangen bij dat ene zinnetje

Ada van Oosten, ervaringsdeskundige en vrijwilligster bij de stichting Hematon, was nauw betrokken bij het ontwikkelen van de keuzehulp. "Als je hoort dat je zo ernstig ziek bent en niet meer kunt genezen, blijf je in het gesprek met de arts bij dat ene zinnetje hangen. Daardoor mis je veel van de informatie die je krijgt. De keuzehulp zet de behandelmogelijkheden op een rij. Je kunt nu rustig thuis achter de computer met familie of vrienden het hele verhaal nog eens nalezen. Aan het eind van de keuzehulp maak je een behandelkeuze. Als je ervoor kiest om niet behandeld te worden, kan de arts doorverwijzen naar een uitgebreid ondersteuningscircuit van huisarts, fysiotherapeuten, diëtisten, thuiszorg, psychologen of ontspanningstherapeuten."

Samen beslissen

De keuzehulp is ontwikkeld in het kader van het project Samen Beslissen en 'Integrative medicine'. Het 'Samen Beslissen' is op dit moment een belangrijk thema binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Vroeger besloot vooral de arts welke behandeling zou worden ingezet; tegenwoordig krijgen patiënten steeds meer inspraak in de aard van hun behandeling. Ook niet-behandelen is een keuze die steeds vaker gemaakt wordt.
Integrative medicine is een overkoepelende term voor een ziekenhuiszorg waarbij naar de hele mens wordt gekeken. In het kader hiervan besteden artsen ook aandacht aan aanvullende zorg buiten de ziekenhuismuren, zoals ontspanningsoefeningen en voeding.

Ook voor andere aandoeningen

Hematoloog Daniëlle van Lammeren is blij met de keuzehulp: "Wij denken dat dit een heel mooi middel is. We willen dat patiënten nóg beter geïnformeerd zijn dan nu en een bewuste keus kunnen maken. Daarom hebben we ook de patiëntenorganisatie Hematon en stichting Makkelijk Lezen betrokken bij de totstandkoming. Het komende jaar gaan we met de keuzehulp werken en zo nodig aanpassingen doen. In de toekomst willen we ook voor andere aandoeningen keuzehulpen gaan ontwikkelen."