Meer patiëntengemak bij chemokuur

02 mei 2022

Patiënten met kanker krijgen vaak chemotherapie als behandeling. Ook in het HagaZiekenhuis. De medicijnen die we bij chemotherapie gebruiken heten cytostatica. Cytostatica stoppen of remmen de groei van kankercellen in het lichaam of breken deze af. We hebben de behandeling met cytostatica verbeterd. Onze artsen, verpleegkundigen en apotheek hebben daar samen aangewerkt.

Voorheen kregen patiënten, die in het ziekenhuis waren voor een chemokuur, eerst medicijnen tegen misselijkheid. Dat ging via een infuus. Daarna, na wisseling van het infuus, werd pas de chemomedicatie toegediend. Soms slikte de patiënt thuis ook nog een tablet tegen misselijkheid. “Zo’n dubbele dosering is dus in veel gevallen niet nodig”, vertelt apotheker Bert Storm. “Uit ons onderzoek blijkt dat je in de meeste gevallen prima thuis al meerdere tabletten tegen misselijkheid kunt innemen. Toedienen via het infuus hoeft dan niet meer.”

Sneller naar huis

De meeste patiënten slikken nu alleen thuis nog tabletten tegen misselijkheid. Ze krijgen van de apotheek een handige medicatierol mee, waarin de tabletten verpakt zijn per innamemoment. In het ziekenhuis starten de patiënten meteen met de chemomedicatie. Daardoor kunnen ze ook weer sneller naar huis. Doordat een infuuswissel niet langer nodig is, heeft de verpleegkundige meer tijd om de patiënt te begeleiden én is de kans op infectie kleiner. De apotheek hoeft door de verandering minder infuuszakken voor te bereiden.

Meer tijd voor de patiënt

Daarnaast zijn er nu minder controlerondes tijdens de chemokuur. “Tijdens de chemokuur controleren de verpleegkundigen regelmatig de bloeddruk, hartslag en ademhaling van de patiënt. Soms worden 10 controlerondes voorgeschreven. Maar uit ons onderzoek blijkt dat die zelden allemaal nodig zijn. De vrijgekomen tijd kan de verpleegkundige aan de patiënt besteden”, legt Bert enthousiast uit. Hij en zijn collega’s zijn blij dat ze patiënten door de slimme aanpassingen meer gemak kunnen bieden tijdens hun chemokuur. “Tot slot hebben we ook de inlooptijden van een groot aantal chemokuren kunnen inkorten. De inlooptijd is de tijd die nodig is om de infuuszak leeg te laten lopen. Al met al heel fijn voor de patiënt.”