Meer regie voor kersverse ouders door melkkoelkastje op kamer

27 oktober 2021

Zelf de voeding voor je kindje klaarmaken. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet altijd. Bijvoorbeeld als je met je pasgeboren kindje langer in het ziekenhuis verblijft. De afdeling Neonatologie van het Juliana Kinderziekenhuis heeft sinds kort minikoelkastjes op elke patiëntenkamer. “We bewaren de moedermelk niet meer in een centrale koelkast. Dat heeft zo zijn voordelen,” vertelt seniorverpleegkundige Margot Pels. Ook kersverse ouder Francesca Tomas-van Geel is positief: “Wij mochten nu zelf de voeding klaarmaken.”

Ouders betrekken bij de zorg

Verpleegkundige Pels was nauw betrokken bij de invoering van de nieuwe moedermelkkoelkastjes: “Het lijkt een kleine aanpassing. Toch is het een belangrijke. Als je kindje vlak na de geboorte extra ondersteuning nodig heeft, moet je al veel zorg uit handen geven. Met de koelkastjes op de kamer hebben ouders meer regie over de zorg voor hun kindje.” Die was er in de oude situatie niet altijd. Pels: “De melk ging na het kolven naar een centrale koelkast en kwam dan kant en klaar weer terug als het kindje gevoed moest worden. Opgewarmd en eventueel aangevuld met extra supplementen.”

Verpleegkundige Margot Pels is blij met de moedermelkkoelkastjes

Leren over voeding

Tomas-van Geel maakte de invoering van de nieuwe koelkastjes mee. Haar dochtertje Siena was slechts 28 weken en 3 dagen oud toen ze ter wereld kwam. De eerste dagen lagen moeder en dochter op de Neonatale Intensive Care Unit (NICU) in het LUMC. Daarna verbleven ze 10 weken in het Juliana Kinderziekenhuis.

“De grote centrale koelkast was op zich prima. We moesten in het keukentje toch al onze flesjes en kolfspullen uitkoken. Maar door het koelkastje op de kamer waren we ineens veel meer betrokken bij de verzorging van Siena,” legt Tomas-van Geel uit. “De verpleegkundigen hielpen ons hierbij. Ze legden uit hoe we de voeding konden klaarmaken. Ook leerden we bijvoorbeeld wat moedermelkversterker doet met borstvoeding. Dit alles heeft zeker bijgedragen aan ons ‘oudergevoel’.”

Constante temperatuur

Wat je niet ziet, maar wat wel heel belangrijk is: de minikoelkastjes worden gemonitord zodat de temperatuur constant blijft. Dat gebeurt door een speciaal systeem. Is de temperatuur bijvoorbeeld te hoog? Dan gaat er automatisch een signaal naar de technische afdeling. Deze kijkt het koelkastje dan meteen na.

Ritme

Met Tomas-van Geel en haar dochter gaat het goed. Zij zijn inmiddels alweer een tijdje thuis. “We waren in het ziekenhuis al betrokken bij Siena’s zorg. Daardoor zat het klaarmaken van de flesjes al helemaal in ons ritme toen we thuiskwamen. Wat mij betreft zou elke afdeling Neonatologie de moedermelkkoelkastjes moeten invoeren!”

Wil jij werken op onze afdeling Neonatologie? Bekijk de vacatures op WerkenbijHaga.nl