Minister de Jonge bezoekt e-Healthweek in Haga

24 januari 2018

Rayvanjo Gerritse, patiëntje van het Juliana Kinderziekenhuis (JKZ), straalt als minister Hugo de Jonge van VWS even met hem en zijn - net in elkaar geknutselde - robot komt spelen. Vandaag was de minister twee uur lang te gast op de e-Healthweek in het HagaZiekenhuis en het JKZ.

Minister de Jonge bezoekt e-Healthweek in Haga

Minister De Jonge bekeek de vele innovatieve technologische toepassingen die steeds vaker ingezet worden in de gezondheidszorg. Zo lieten kinderen de minister zien hoe de interactieve wand die in de gang naar de OK van het JKZ is aangebracht, hen helpt af te leiden van hun operatie. En hij beleefde hoe robots kunnen worden ingezet om kinderen (maar ook ouderen) te laten bewegen. Ook keek minister De Jonge rond op de Innovatiemarkt ouderenzorg. Hier zag hij onder meer hoe een robot in de vorm van een bloempot licht dementerende ouderen kan helpen om langer thuis te blijven wonen.

Monitoring op afstand

In een van de behandelkamers van het JKZ ervoer de minister hoe ontspannend het kan zijn wanneer het licht gedimd en gekleurd wordt. "Kun je dit systeem ook op VWS aanleggen?" vroeg hij lachend aan Fréderique Hofstede, medisch manager JKZ.

Haga-cardioloog Ivo van der Bilt liet samen met een hartfalenpatiënt zien hoe een thuismonitoringssysteem werkt. Doordat patiënten via een iPad thuis zelf hun bloeddruk en gewicht doorgeven, hoeven zij minder vaak naar de poli te komen. Hierdoor stijgt de patiënttevredenheid en gaan de zorgkosten omlaag.

Innovatie is noodzaak

De minister was onder de indruk van de vele voorbeelden van het verbeteren van de zorg door de technologie. "De vraag naar zorg gaat de komende jaren alleen maar toenemen. Het gebruik van technologisch toepassingen is daarom niet zozeer een keuze, het is eigenlijk pure noodzaak", aldus de minister.

De e-Healthweek in het HagaZiekenhuis duurt nog tot en met donderdag 25 januari. Donderdag is er vanaf 11.30 uur een Innovatiemarkt en zijn er inspiratiesessies te volgen in het InnovatieLab in de lichtstraat.

Minister de Jonge was zelf ook enthousiast over het werkbezoek. Op Twitter schreef hij:

Mooi werkbezoek bij @HagaZiekenhuis en Juliana Kinderziekenhuis. Indrukwekkend om te zien hoe ver de toepassing van 'koude' technologie voor 'warme' zorg al is.  #ehealthweek  #EHW18