Minister Grapperhaus en burgemeester Van Zanen op bezoek

04 december 2020

Vrijdagavond 4 december bezochten minister Ferd Grapperhaus (Veiligheid & Justitie) en burgemeester Jan van Zanen van Den Haag het HagaZiekenhuis. Ze spraken met medewerkers over de zorg voor COVID-patiënten en hoe het HagaZiekenhuis de reguliere zorg zoveel mogelijk door laat gaan in deze tijd. Speciale aandacht was er voor veiligheid in het ziekenhuis.

Zorg voor de patiënt

De minister en burgemeester spraken met medewerkers van de Intensive Care en de COVID-verpleegafdeling over de afgelopen maanden en de huidige situatie. Het verschil tussen de eerste golf en de tweede golf kwam uitgebreid aan de orde en ook de regionale en landelijke spreiding van patiënten. Beide bestuurders kregen uitleg over de planning van operaties en hoe er in COVID-tijd werd samengewerkt tussen ziekenhuizen.

Veiligheid

De minister en burgemeester spraken met beveiligers en verpleegkundigen van de COVID-afdelingen over de strengere bezoekregels die gelden om verspreiding van het virus te voorkomen. We zien in de praktijk dat bijna iedereen zich aan de regels houdt, maar helaas zijn er ook incidenten geweest. Zo wilden te grote groepen naar het ziekenhuis komen om een naaste te bezoeken. De beveiliging gaf aan hoe ze dit soort vervelende situaties niet uit de hand laten lopen, om zowel de veiligheid van medewerkers als bezoekers en patiënten te waarborgen. De verpleegkundigen vertelden hun persoonlijke verhalen over wat ze hebben meegemaakt op hun afdeling.