Nieuw type mammografie in HagaZiekenhuis veel minder pijnlijk

28 februari 2019

Lies Jillissen (64, foto) was onlangs blij verrast toen ze weer eens een mammografie moest laten maken in het HagaZiekenhuis. Het ongemak dat de borstfoto (waarbij de borst tussen twee platen wordt samengedrukt) normaal gesproken oplevert, was nu vrijwel afwezig. “Ik vertel al mijn vriendinnen dat ze voortaan naar het HagaZiekenhuis moeten gaan”, beloofde Lies enthousiast.

Het laten maken van een mammografie is voor vrouwen (en ook een klein percentage mannen) veelal bepaald geen pretje. Bij dit onderzoek wordt een röntgenfoto van de borst genomen. Om het weefsel in de borst goed te kunnen bekijken, wordt de borst hiertoe zo plat mogelijk gedrukt tussen twee beweegbare platen. Het platdrukken wordt veelal als onaangenaam tot zelfs zeer pijnlijk ervaren, met name als de borst gevoeliger is door bijvoorbeeld een ontsteking of na een operatie. Dankzij het nieuwste type mammograaf dat het HagaZiekenhuis sinds kort heeft, is de ergste pijn verleden tijd.

"Op beide locaties hebben we sinds oktober de allernieuwste uitvoering van de mammograaf van Siemens staan", vertelt radioloog Floortje Klerx. "Deze werkt met tomosynthese, een techniek waarmee het apparaat beter door de borst heen kan kijken. Daarnaast, en dat is bijzonder, zijn onze apparaten uitgerust met een speciaal metertje. Dit metertje geeft aan hoeveel druk op de borst nog zinvol is. Zo niet, dan stopt het apparaat met duwen. Vrijwel altijd is dit veel eerder dan de laborant dat zou doen. Het valt ons echt op hoe positief de patiënten hierover zijn. Zelfs een mevrouw die absoluut geen mammografie wilde laten maken, durft het met dit apparaat wél weer."

Voor mevrouw Jillissen was dit haar laatste controle in de vijf jaar nadat er bij haar borstkanker was geconstateerd. "Ik heb in die tijd een aantal mammografieën ondergaan", vertelt ze, "en ik zeg altijd: dat móét een man hebben uitgevonden. Het onderzoek is heel gemeen. Je borst wordt platgedrukt, en als je denkt dat het niet verder kan, geeft de laborant nóg twee keer gas. Deze laatste keer was het echt veel beter te doen; nu was de druk nog behapbaar te noemen."

Het HagaZiekenhuis is het enige ziekenhuis in de wijde omtrek dat deze nieuwste uitvoering-met-metertje in zijn bezit heeft; het enige andere apparaat van dit type staat in Groningen.

Radioloog Floortje Klerx: "Zelfs een mevrouw die absoluut geen mammografie wilde laten maken, durft het met dit apparaat wél weer."